  • Data: 2006-03-14 16:09:38
    Temat: Re: "rabat" na fakturze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 14 Mar 2006, W.R. wrote:
    > Otrzymałem fakturę (towary handlowe), która wygląda mniej więcej tak:
    > wartość netto towaru - 100zł
    > VAT - 7zł
    > brutto: 107zł
    > "rabat z tytułu płatności gotówkowej" - 3% od 107 czyli 3,21zł
    >
    > do zapłaty: 103,79zł
    >
    > I teraz zastanawiam się jak toto zaksięgować.
    > Czy powinienem zmniejszyć wartość towaru (kiedyś tam będzie to kup) i vat
    > naliczony czy może jakoś inaczej to potraktować (np. jako przychód).

    Przychodu zdecydowanie nie widzę.
    Wieki temu była taka dyskusja, usiłowałem wyłapać "ujemny VAT"
    i "ujemny koszt":
    http://groups.google.pl/groups?as_q=ujemny&num=100&s
    coring=r&hl=pl&as_oq=koszt+vat&as_ugroup=*.podatki
    (tylko kilka postów spośród trzydziestuparu!)
    ...jak widać wtedy mi się nie spodobało, ale zmieniła się radykalnie
    ustawa, nie zmieniło się rozporządzenie, zmieniły się poglądy ;)
    JEŚLI toto zaksięgować to oczywiście wyliczając wartosć towarów.
    Co najwyżej można spytać o prawidłowość takiego dokumentu: "za"
    przemawia fakt iż obrót stanowiący podstawę opodatkowania obniża
    się o wartość opustów (art.29.4) i najwyraźniej mowa o opustach
    NIE stanowiących korekty (wymienionych osobno w tym samym punkcie).
    "Przeciw" pozostaje argument Kaizena.
    Poproszę o 100 sztuk pozycji 2 z twojej faktury :)
    Jak ktoś nie zajrzał do archiwum to już piszę w czym problem: ano
    w tym iż minister przewidział ujmowanie na frze tylko:
    - towarów
    - usług
    oczywiście usług "w rozumieniu VAT", włącznie z prawami majątkowymi,
    "powstrzymywaniem się od" itp.
    Z tego p.widzenia pada pytanie czy taki rabat to towar
    czy usługa? ;)

    Niemniej DZIŚ patrzę na to tak: rozporządzenie nie może uchylać
    ustawy....
    Pasuje ?
    Skoro ustawa jest rozstrzygająca, to IMO literalnie zastosować
    wypada wspomniany przepis:
    +++
    4. Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych
    i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont)
    i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu
    przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat
    o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt
    faktur.
    ---

    Podkreślę: fakt oddzielnego wymienienia "kwot wynikających z korekt"
    wydaje mi się być tu istotny, nie fakt że "zmniejsza się o opusty"! :)
    Ważne JAK się zmniejsza.

    Skoro ustawodawca wymienił OSOBNO obniżkę z korekty f-ry, to znaczy
    że opust NIE MUSI być ujęty na korekcie, a skoro powiedział ze
    "zmniejsza się" to znaczy że może się pojawić wartość ujemna.

    Wygląda na to że rozporządzenie jest sprzeczne z ustawą.

    Pewnie ściągnęli od poprzedników i należy się pała za ściąganie ;)
    (przypomnę: rozporządzenie pojawiło się półtorej dnia przed
    wejściem w życie, czyli horror w wersji extra).

    > Pierwszy raz mam coś takiego - dotychczas wszyscy dostawcy uwzględniali
    > rabaty w cenie netto towarów.

    I minister chyba tylko tak myślał :[
    W par. 9.1.4 rozporządzenia powinno być: "nazwę towaru, usługi
    lub innych elementów podstawy opodatkowania"

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)