    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatki i złoto
    Date: Thu, 1 Apr 2010 22:47:32 +0200

    On Thu, 1 Apr 2010, ViRuS wrote:

    > Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał
    >
    > Hmmm, jakie "zyski kapitałowe na złocie" (kruszcu) - wszak złota od
    > leżenia nie przybywa.
    >
    > Bo jeśli należałoby placic podatek od wzrostu wartosci złota to czemu by nie
    > odliczac strat poniesionych przy stracie wartości samochodu czy komputera,
    > tak jak z akcjami na przykład? :)

    A z pojęciem "źródła przychodu" na pewno się spotkałeś? ;)
    Ktoś mówił, że "straty wartości samochodu" się nie odlicza??
    (powyższe zdania są ze sobą powiązane pytaniem pomocniczym:
    *od czego* się odlicza).
    Ależ *PRZY SPRZEDAŻY* tego samochodu jak najbardziej się ową
    "stratę" odlicza - podatek jest jedynie od zarobku, czyli różnicy
    między kwotą sprzedaży a kwotą zakupu, do tego obniżoną o koszty
    poniesione w związku z nabyciem i ze sprzedażą (z PCC i podobnymi
    opłatami włącznie). Inna sprawa, że dla samochodu (i wszystkiego
    co jest traktowane jako "rzecz") jest przepis szczegółowy który
    dodatkowo określa limit czasowy dla opodatkowania, ale to osobna
    sprawa.
    Jak samochodowi wartość spadnie - to oczywiście podatku nie ma.
    I nikt nie sugerował, że ze złotem miałoby być inaczej :|

    Pytaniem jest, co z przypadkiem kiedy sprzeda się *drożej* niż
    się kupiło. W przypadku samochodu (z uwzględnieniem regulacji
    szczegółowej określającej limit czasowy) - jak najbardziej
    podatek *JEST*.
    Podatek dochodowy, sprawę PCC (bądź ew. VAT, jak US
    podatnikowi udowodni że *zakup* był "z zamiarem") pomijamy.

    Przyznam, że ze złotem mam kłopot hm... logiczny - czy należy
    je traktować właśnie jako "środek inwestycyjny" (nazwa używana
    w VAT na to by wskazywała), czy jako "substytut pieniądza"
    (bo wtedy sprawa powinna IMVHO wyglądać inaczej).

    pzdr, Gotfryd