  • Data: 2011-06-27 21:40:03
    Temat: Re: podatki i opłaty lokalne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 27 Jun 2011, sz. wrote:

    > z rodzicami podpisałem umowę użyczenia, w której zobowiązałem sie ponosic
    > wszystkie koszty związane z tą nieruchomością (na moją DG zawarłem umowy na
    > wszelkie media, podatek od nieruchomości też w tej umowie opłacam ja).
    > Czy w tej sytuacji ten podatek moge wrzucić w koszty uzyskania przychodu?

    IMO tak.
    Jeszcze dwa lata temu w UoPDoOF było obostrzenie dotyczące kosztów
    w przypadku użyczenia zapisane słowami "a wydatki związane [...] nie
    stanowią kosztów uzyskania". Bez wskazania podmiotu.
    IMO powodowało to, że nie mogły stanowić NICZYICH kosztów.
    Ale wraz ze zniesieniem obustronnego opodatkowania umowy użyczenia
    skreślono i ten zapis.

    Jakby chcieć ściśle traktować podatek jako "zobowiązanie właściciela",
    co w sumie jest słuszne, różnica będzie taka że miałbyś "najem
    częściowo odpłatny".
    Zastrzegam, żeby ktoś nie wymyślił "nieodpłatnego świadczenia" :)
    Oczywiście takie podejście powoduje, że rodzice podlegają pod
    podatek dochodowy z tego tytułu - ale *tylko* podlegają, bo
    kwota podatku i tak wychodzi zero :)
    Nie sądzę żeby ktoś się przyczepił "a w PIT miał(a) Pan(i)
    wpisać te xxx zł do przychodu i do kosztów". Niemniej wersja
    iż tak POWINNO być IMHO jest prawidłowa.

    Dodam, że fakt zaliczenia tego wydatku w KUP przez Ciebie jest
    bez znaczenia dla owego podlegania.

    pzdr, Gotfryd