  • Data: 2005-05-19 10:33:00
    Temat: Re: podatek od zabudowan gospodarczych - rol nych
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

    In article <Pine.WNT.4.60.0505142247440.1984@athlon>,

    > Ja też mam pytanie.

    I ja - dlaczego to US nalicza? OIMW w tym przypadku właściwym organem
    jest gmina.

    > Mianowicie czy nie są wysoko opodatkowane nieruchomości w których
    > *prowadzona jest DG* ?
    > W odróżnieniu np. od garaży - opodatkowanych tylko dlatego ze *są*
    > garażami ??
    [...]
    To ja może zacytuję z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych:

    "Art. 1a. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    1) budynek - obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego,
    który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą
    przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,
    (...)
    3) grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności
    gospodarczej - grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu
    przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą,
    z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi
    budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1
    pkt 1 lit. b) [czyli gruntów pod jeziorami - J.], chyba że przedmiot
    opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej
    działalności ze względów technicznych,
    4) działalność gospodarcza - działalność, o której mowa w przepisach
    Prawa działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2,
    (...)
    2. Za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy nie uważa się:
    1) działalności rolniczej lub leśnej,

    (...)
    Art. 2. 1. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają
    następujące nieruchomości lub
    obiekty budowlane:
    1) grunty,
    2) budynki lub ich części,
    3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności
    gospodarczej.
    2. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają grunty
    sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, grunty
    zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem
    zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

    > Wracając więc z dywagacji do wątku - pytam czy podatek
    > (w kwocie coś 17zł/m^2 max i często brany przez gminy
    > w wysokości max) należy się od budynków *wykorzystywanych*
    > w DG - czy "o charakterze DG" - oraz czy to samo dotyczy
    > nieruchomości rolniczych ?
    >
    > Bo mi się "na zdrowy rozum" wydaje że wcale nie trzeba
    > "przekwalifikować obory na cele mieszkalne" ;) - wydawałoby
    > się iż wystarczy dopilnować zgłoszenia że działalność (w tym
    > przypadku - rolnicza) nie jest tam *prowadzona*.
    >
    > Źle myślę ?

    Chyba źle... Ja na początek zapytałbym w gminie, skąd się wzięła taka
    stawka. Przypuszczam, że odpowiedź będzie "z deklaracji wypełnionej
    przez podatnika" (ćwiczyłem, i to ja musiałem zdecydować, czy ten nasz
    kiosk to budynek, budowla, czy jeszcze inne licho) - ale może się mylę.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.