  • Data: 2004-11-02 10:05:00
    Temat: Re: podatek od najmu lokalu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 2 Nov 2004, Bogdan wrote:

    >+ Kiedyś widziałem interpretację

    Dobrze widziałeś. Też widziałem :)
    Ale chyba inną ;)

    >+ że jeżeli wynajmujący czyli właściciel mieszkania
    >+ opłaca wszystkie opłaty licznikowe za najemcę do wspólnoty
    >+ to jednocześnie odlicza je od przychodu w sytuacji
    >+ kiedy płaci ryczałt 8,5%.

    Nie mam jasności czy taki zapis jak przedstawiłeś jest prawidłowy.
    IMO nie. I "mało danych" - liczy się AFAIK *jak* wyznacza
    się czynsz.

    Haczyki są co najmniej dwa, oba bazują na pojęciu "ponoszenia
    kosztów przez najemcę".
    Pierwszy i IMO krytyczniejszy - to jest ustanowienie *w umowie*
    że "koszty ponosi najemca".

    Krótko mówiąc jeśli umowa stanowi że "należy się czynsz 1500 zł"
    to nie ma mowy o "koszcie najemcy" !

    Natomiast jeśli umowa stanowi *co najmniej* (patrz niżej) że
    "należy się czynsz 500 zł plus ponoszone na rzecz spółdzielni
    [czy wspólnoty] opłaty eksploatacyjne za ciepło (w dniu
    zawarcia umowy 450 zł), wodę (wg stawek wodociągów plus rozliczenie
    strat) oraz opłaty za telefon pozostawiony do dyspozycji
    wynajmującego" to już jest lepiej.

    Natomiast niewątpliwie jest (z p. widzenia owej interpretacji, czyli
    ustalenia że "najemca *ponosi koszt*) jeśli to NAJEMCA wpłaca...
    Oczywiście wynajmujący powinien sprawdzać we własnym interesie
    dokumenty wpłat :>

    >+ Przez trzy wolne dni szukałem tego tekstu w internecie
    >+ i nie udało mi się potwierdzić to o czym pisze wyzej.

    E tam.
    Samego tekstu interpretacji w 10 minut nie znalazłem, ale:
    1. szukam w groups google siebie :) i "sprzeczna" :) (..z literą
    prawa interpretacja...) lokalizuję:
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&c2coff=1&sa
    fe=off&threadm=Pine.WNT.4.58.0405212021420.-675627%4
    0Athlon.portezjan.zabrze.pl&rnum=2&prev=/groups%3Fas
    _oq%3Dsprzeczna%26as_ugroup%3D*.prawo%26as_uauthors%
    3Dgotfryd%26lr%3D%26num%3D100%26hl%3Dpl

    ...i wiem że interpretacja była najpóźniej w maju.
    2. lezę na portal mf, szukam "interpretacji", zapodaję "ryczałt"
    i mam kilka odpowiedzi US/IS powołujących się na ową interpretację:

    ...na poparcie tezy że za mało danych podałeś i NIE MA prawa do
    "odliczenia tak jak koszty":
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=33298&i_smpp_s_strona=1
    ++++
    Z postanowień umowy oraz aneksu do tej umowy, na które powołuje się Pani
    wynika, że do dnia 10 każdego miesišca najemca zobowišzany jest do zapłaty
    w formie gotówki lub przelewem kwoty 900 zł. Z umowy nie wynika, że
    najemca jest zobowišzany do ponoszenia opłat zwišzanych z wynajmowanym
    mieszkaniem. Zatem w przypadku dokonania zapłaty przez najemcę, zgodnie z
    powyższym przepisem otrzymuje Pani pienišdze w kwocie 900 zł, które
    stanowiš u Pani przychód podlegajšcy opodatkowaniu [...]
    ---

    ..na poparcie tezy iż WYODRĘBNIENIE opłat w umowie pozwala NIE uznać ich
    za przychod "podatkowy" - tak BTW zwracam uwagę iż ma to wpływ również
    na czynsz przy KPiR, bo *przychód jest niższy* ! (takie wydatki
    nie są ani przychodem - ani kosztem):
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=29425&i_smpp_s_strona=2
    ++++
    Zgodnie z obecnym stanowiskiem Ministra Finansów składnikiem przychodu
    osišganego z najmu przez wynajmujšcego nie będš ponoszone przez najemcę
    wydatki (opłaty) zwiazane z wynajmem lokalu, takie jak: czynsz uiszczany w
    spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, abonament za istniejšce w tym
    lokalu media oraz inne opłaty ustalane ryczałtowo, jak również opłaty za
    rozmowy telefoniczne przeprowadzone z aparatu telefonicznego
    zainstalowanego w wynajmowanym lokalu, wodę, gaz, energię elektrycznš,
    które nie sš ustalane w sposób ryczałtowy, jeżeli z umowy wynika, że
    najemca jest zobowišzany do ich ponoszenia. Opłaty te bowiem nie mieszczš
    się w pojęciu "œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń", o
    których mowa w art.11 ust.1 ustawy, jak również nie powodujš przysporzenia
    majštkowego po stronie wynajmujšcego.
    Zasada ta będzie miała zastosowanie przy opodatkowaniu przychodów na
    zasadach ogólnych, jak również w formie ryczałtu od przychodów
    ewidencjonowanych na podstawie powołanej w pkt 2 ustawy.
    ----

    ...i to samo konkretnie do pytania z podatkiem ryczałtowym:
    ++++
    Składnikiem przychodu osišganego z najmu przez wynajmujšcego nie będš
    natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) zwišzane z przedmiotem
    najmu (przykładowo opłaty zwišzane z lokalem, takie jak: czynsz uiszczany
    w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, abonament za istniejšce w tym
    lokalu media oraz inne opłaty ustalane ryczałtowo, jak również opłaty za
    rozmowy telefoniczne przeprowadzane z aparatu telefonicznego
    zainstalowanego w wynajmowanym lokalu, wodę, energię elektrycznš oraz gaz,
    które nie sš ustalane w sposób ryczałtowy), jeżeli z umowy wynika, że
    najemca jest zobowišzany do ich ponoszenia.
    ----
    Jest tam powołanie na wyrok NSA, nie chce mi się go szukać :) ale
    pewnie pozwoliłby lepiej zrozumieć mechanizm niestosowania literalnego
    przychodu jako przychodu podatkowego.

    To samo tu:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=26268&i_smpp_s_strona=3

    ...acz zwracam uwagę iż wyraźnie podatnik pyta o "ponoszone PRZEZ
    NAJEMCĘ" wydatki.

    >+ Moze ktos z Państwa posiada posiada pełna wiedze na
    >+ ten temat .

    No, do PEŁNEJ to mi pewnie SPORO brakuje :) !

    >+ Panie Gotfrydzie dziękuje za pomoc .

    Miło mi - wKF: na grupie bez "panów"...
    I podanie :) - o pisanie POD cytatem !

    --