    From: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pit 37 - odliczenia
    Date: Tue, 21 Jan 2003 00:12:33 +0100

    Użytkownik "Dorota Born" <d...@l...pl> napisał w wiadomości
    news:b0hpjc$s69$1@news.tpi.pl...
    > Witam !
    > Wydatki, które ponosisz na odpłatne dokształcenie i doskonalenie zawodowe
    > podatnika oczywiście możesz a nawet powinieneś odpisać, od podatku.
    > Niema to znaczenia czy fakturka jest wystawiona na Ciebie czy też na
    > małżonkę, rozliczacie się razem więc limit odliczeń przysługuje odrębnie
    > każdemu z małżonków ;).
    > Żadnych skrupułów, oni też ich nie mieli ustalając limit 433,20, -

    Re : Mam pewne wątpliwości. Liczę, że je rozwiejesz :-)
    Otóż moim zdaniem ulga na dokształcanie i doskonalenie zawodowe jest ulgą
    indywidualną (odmiennie od np. ulgi remontowo - budowlanej) i zależną w tym
    przypadku od statusu zawodowego każdej osoby oddzielnie. Czy wspólne
    rozliczenie roczne Twoim zdaniem zmienia indywidualny charakter tej ulgi ?
    Pewnym argumentem może tu być brak intercyzy (komputer kupiony przy
    wykorzystaniu ulgi jest własnością obojga małżonków bez względu na to, kto
    miał ulgę).
    Z drugiej jednak strony indywidualny charakter ulgi (oboje małżonkowie mają
    do niej prawo) generuje indywidualny charakter faktur stanowiących podstawę
    odliczenia. Jak zapatrujesz się na następującą sytuację : Małżonek ma prawo
    do ulgi, małżonka nie ma takiego prawa. Tak się stało, że faktury za
    komputer wystawiono na małżonkę. Czy ustawowa wspólność majątkowa powoduje
    możliwość wykorzystania tychże faktur przez małżonka dla ulgi ?
    Wprawdzie urzędnicza konstrukcja druków nie ma mocy sprawczej generowania
    prawa, ale czy przypadkiem przy tej uldze nie rozlicza się jej indywidualnie
    (załącznik oddzielny dla każdego z małżonków) ? Porównaj odpowiednio przy
    uldze budowlanej.
    Skrupułów wobec "onych" mieć nie należy (wszak są na naszym utrzymaniu - do
    czego nie chcą się przyznać). Ale to, co oni zwykli nazywać dzierżeniem
    władzy powoduje potrzebę rzetelnego przygotowania się do ewentualnego
    "zaproszenia" z ich strony.
    AR
    Ps. A może ktoś z Szanownych Dyskutantów pamięta coś z orzecznictwa w
    podobnych sprawach ?