  • Data: 2003-03-28 15:59:45
    Temat: Re: pit-11 a pit-37
    Od: "KK" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Piotrek" <k...@g...pl> wrote in message
    news:b61nro$q36$1@inews.gazeta.pl...
    > No własnie mam problem. Ale myślę, że wpiszę na swoją korzyść te 308,70 bo
    > podstawa dla mnie jest pit-11. W końcu nie muszę się na tym znać - to po
    > pierwsze. A po drugie może pracodawca rzeczywiście odprowadził zdrowotne w
    > pełnej wyskości (chyba mam prawo tak myśleć na podstawie pitu:). Mimo
    > wszystko jestem wdzięczny za głos w dyskusji, pomimo, rozbieżności
    poglądów.

    ------------------------------------
    Składka na ubezpieczenie zdrowotne odliczona a składka pobrana
    W związku z pojawiającymi się różnymi interpretacjami dotyczącymi tego, jaka
    wartość powinna być wpisywana w pola formularzy PIT opisane jako "pobrane
    składki na ubezpieczenia zdrowotne" wysłaliśmy pytanie o rozstrzygniecie tej
    kwestii do Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów.

    Problem dotyczy sytuacji, w których pobrana z dochodu pracownika składka na
    ubezpieczenie zdrowotne nie jest w całości odliczana od zaliczki na podatek
    dochodowy od osób fizycznych. Sytuacja taka ma miejsce wtedy, gdy wypłacane
    są wynagrodzenia wolne od podatku dochodowego. Takimi elementami
    wynagrodzenia są: nauczycielski dodatek mieszkaniowy i zasiłek na
    zagospodarowanie. Naliczone składki od tych wynagrodzeń nie są odliczane od
    zaliczki na podatek dochodowy.

    Opis pola "pobrane składki na ubezpieczenia zdrowotne" sugeruje, że powinno
    się w nie wpisać całą kwotę pobraną z wynagrodzeń pracownika, a w pole
    "odliczone składki na ubezpieczenia zdrowotne" należy wpisać kwotę składek,
    o którą zmniejszono zaliczkę na podatek dochodowy. Tak też interpretowały to
    niektóre urzędy skarbowe - i takie rozwiązanie zostało przyjęte w programie
    PŁACE 2000.

    Ponieważ pojawiły się sygnały od użytkowników, że pewne urzędy skarbowe,
    żądają wpisania w oba pola takiej samej kwoty, zwróciliśmy się o
    rozstrzygniecie tej kwestii do Departamentu Podatków Bezpośrednich
    Ministerstwa Finansów.

    Pytanie:
    Z wynagrodzenia pracownika pobrano składkę na ubezpieczenie zdrowotne w
    wysokości 69,87 zł. Od zaliczki na podatek odliczono jednak jedynie 63,57
    zł, gdyż część tej składki (w kwocie 6,30) została wyznaczona z przychodu
    wolnego od podatku dochodowego. Jaką kwotę należy wpisać w formularzu PIT w
    polu opisanego jako "pobrane składki na ubezpieczenie zdrowotne", a jaką w
    polu opisanym jako "odliczone składki na ubezpieczenie zdrowotne"?

    Odpowiedź:
    Z odpowiedzi naczelnika Wydziału Departamentu Podatków Bezpośrednich
    Ministerstwa Finansów wynika, że w formularzach PIT nie należy wykazywać
    kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne pobranych od pracownika, a jedynie
    te, które zostały obliczone od przychodu podlegającemu opodatkowaniu. W
    obecnym stanie prawnym składka na ubezpieczenie zdrowotne, która została
    obliczona od opodatkowanego przychodu (po ewentualnym ograniczeniu do
    wysokości zaliczki na podatek dochodowy), jest jednocześnie odliczana od
    zaliczki na podatek dochodowy.

    Tak więc w pole opisane jako "pobrane składki na ubezpieczenie zdrowotne"
    nie należy wpisywać pobranych składek na ubezpieczenie zdrowotne, a jedynie
    składki odliczone - tak samo, jak w pole opisane jako "odliczone składki na
    ubezpieczenie zdrowotne".

    Trudno powiedzieć zatem, jaki jest powód umieszczenia w formularzu PIT dwóch
    pól, w których należy wpisywać tę samą kwotę.

    Trudno również powiedzieć, dlaczego pola zawierające tę sama kwotę są różnie
    opisane - w dodatku jedno z nich niezgodnie ze stanem faktycznym. Być może
    jest to miejsce przygotowane z myślą o przyszłych możliwych uregulowaniach
    prawnych, których treści jeszcze nie znamy.

    http://www.vulcan.edu.pl/doradca/16/skladka.html----

    czyli odliczasz to, co odliczone.