    From: Maddy <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ostatni raz wynagrodzenia
    Date: Mon, 15 Jul 2002 09:51:44 +0200

    Użytkownik Magdalena Budzynska napisał:
    > Mam nadzieje, ze to juz ostatni raz pytanie o wynagrodzenia (ostatnio tez
    > mialam taka nadzieje...)
    > Przepraszam tych, ktorych zanudzilam...
    > Chcialabym prosic o zweryfikowanie, czy dobrze ksieguje (KPiR):
    > - wynagrodzenia netto (do reki lub na konto) ksiegowane ostatniego dnia
    > miesiaca, ktorego dotycza w kolumnie 13 (mimo, ze placone ok 10 nastepnego
    > miesiaca)

    BRUTTO! Wynagrodzenia księgujesz BRUTTO. Nie rozbijasz ich, bo
    musiałabys ksiegować osobno netto, osobno ZUS płacony przez
    pracownika, osobno równiez podatek i osobno wszystkie potrącenia
    (zaliczki, ubezpieczenia grupowe itp.) To nonsens.
    Księgujesz wynagrodzenia BRUTTO.

    > - zus placony przez pracownikow ksiegowany ostatniego dnia miesiaca, w
    > kolumnie 14 (mimo ze placony w nastepnym miesiacu)
    Wyjasnienie wyżej.

    > - zus placony przez pracodawce za pracownikow w dniu faktycznego zaplacenia
    > (czyli np 14 nastepnego miesiaca) w kolumnie 14
    Niekoniecznie. Chyba że zalezy Ci na metodzie kasowej (zabij, ale nie
    wiem dlaczego) lub jest Ci tak wygodniej (hmm...).
    Nie popieram takie rozbijania - tu kasa, tam memoriał a gdzie indziej
    jeszcze inaczej (np. faktury za telefon w terminie płatności - to juz
    nie jest ani kasowa ani memoriałowa - a ustawa nie dopuszcza innych
    metod).
    Odrobina konsekwencji. Sam fakt stosowania róznych metod do róznych
    rodzajów kosztów w tym samym roku podatkowym jest dyskusyjny i według
    mnie nieprawidłowy. Ustawa mówi [PDoF art 22 ust. 6):
    "Zasada określona w ust.5 [memoriał] ma zastosowanie również do
    podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod
    warunkiem że *stale* w każdym roku podatkowym księgi te będą
    prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania
    odnoszących się tylko do tego roku" {podkreślenia moje)

    Na jednym ze szkoleń spotkałam sie z opinią pani z izby skarbowej
    (w nieoficjalnej rozmowie) że to aż sie prosi żeby komuś dołożyć
    przerzucając mu *wszystkie* koszty w metodę kasową. Wystarczy
    odpowiednio zacięty i złośliwy kontroler.

    > - zus zaplacony przez pracodawce za pracodawce wstawiany bezposrenio w PIT 5

    Ok. W miesiącu faktycznej zapłaty.

    > - FP pracodawcy nie wpisywany w koszty nigdzie

    W koszty! Jak najbardziej. Nie ma wyłaczenia i jest jak najbardzie
    związany z działalnością - przedsiębiorca płacy obiwiązkowo ZUS musi
    go płacic, czy chce czy nie.
    Inne koszty - w miesiącu którego dotyczy deklaracja.

    > - PDOF pracownikow - no wlasnie, gdzie i kiedy, czy wpisujemy w koszty?

    Wyjasnienie na początku.

    > - PDOF pracodawcy - to samo pytanie

    Podatek dochodowy kosztem?? Tez bym tak chciała...

    > - wynagrodzenie z tyt umowy o dzielo - w dniu zaplacenia - kwota netto

    Brutto!!!

    > - podatek z tyt umowy o dzielo ???
    jak wyżej...

    Magdaleno, KPiR to narzędzi do rejestrowania przychodów i kosztów
    *podatkowych*. Tylko i wyłacznie.
    Podatek dochodowy przedsiębiorstwa lub przedsiębiorcy nie jest kosztem
    ani przychodem.
    Podatek od osób fizycznych jest podatkiem osobistym - nie dotyczy
    firmy a osoby.
    Wyraźnie to widać w przypadku spółek osobowych prowadzących pełna
    księgowość - firma ma zysk brutto równy zyskowi netto - w bilansie nie
    uwzględnia sie płaconych przez wspólników podatków *osobistych*.

    Magdalena, imienniczko moja, proszę, przeczytaj ustawę o PDoF od
    deski do deski. Jeden raz. Zobaczysz jak wiele rzeczy Ci sie wyjaśni.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl