    From: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: onet: VAT-em we wspólnoty mieszkaniowe (długie)
    Date: Wed, 27 Oct 2004 13:11:58 +0200

    In article <Pine.WNT.4.61.0410262149150.768@athlon>,

    > On Tue, 26 Oct 2004, Boguslaw Szostak wrote:
    > [...]
    >
    > Ja też.

    > Problem w tym że w artykule wyraźnie postawiono kwestię iż
    > chodzi o opodatkowanie "od 1.I.2005".
    > Czyli z bardziej prawdowpodobnych:
    > - przepis ustawy który jescze nie wszedł w życie (nie sądzę)
    > - przepis planowanej nowelizacji ustawy o VAT
    > - przepis planowanej ustawy o podatku dochodowym powodujący taki
    > skutek.

    I możecie sobie zgadywać ad mortem :(

    Cały artykuł niżej (w sieci nie ma, dlatego przeklejam).

    "Domy będą niszczały?
    VAT-em we wspólnoty
    Czy zaliczki na poczet utrzymania lokali i fundusze remontowe tworzone
    przez wspólnoty mieszkaniowe zostaną obłożone 22-procentowym podatkiem
    VAT? - To już nie byłby fiskalizm, to po prostu byłaby głupota - tak
    pomysł wyciągnięcia kolejnych pieniędzy z kieszeni właścicieli mieszkań
    komentują przedstawiciele spółek zarządzających wspólnotami
    mieszkaniowymi w Szczecinie.
    - Pierwszy raz słyszę o takim pomyśle - mówi Roman Juszczak, prezes
    spółki ?Nad Odrą?. - Ale rewolucyjna czujność została we mnie pobudzona
    i będziemy walczyli, żeby do prowadzenia tego podatku nie dopuścić.
    Zaliczki na poczet utrzymania lokali to pieniądze, jakie członkowie
    wspólnot mieszkaniowych muszą płacić co miesiąc, by pokrywać koszty
    bieżących remontów i napraw. Muszą, bo obliguje ich do tego prawo.
    Natomiast tworzenie funduszu remontowego jest już dobrowolne. Dana
    wspólnota może go tworzyć (odrębne konto niż czynsz) lub nie - wszystko
    zależy od dalekowzroczności właścicieli mieszkań. Wiadomo: budynki się
    starzeją, więc w bliższej lub dalszej perspektywie trzeba w nich będzie
    przeprowadzić szereg poważniejszych i - nie ma co ukrywać -
    kosztowniejszych remontów (elewacje, dachy, wymiana instalacji wodnej,
    kanalizacyjnej, c.o.).
    Jeżeli fiskus zabierałby aż 22 procent wpływów z zaliczek na poczet
    utrzymania lokali, to logiczna byłaby konieczność podwyższenia wpływów
    na ten cel. W innym przypadku mogłoby się okazać, że na bieżące remonty
    we wspólnotach mieszkaniowych będzie brakowało pieniędzy. Podobnie rzecz
    się ma z wpływami na fundusz remontowy. Pytanie, czy właścicieli
    mieszkań stać na taką podwyżkę? Zarządcy wspólnot mieszkaniowych
    twierdzą zdecydowanie, że nie.
    - 80 procent członków wspólnot jakimi zarządzam stanowią osoby, które
    supłają grosz do grosza - mówi Bernard Redmer, prezes spółki ?Iradaja?.
    - Do tego mieszkają w starej substancji: przedwojennej albo odbudowanej
    tuż po wojnie. W tych budynkach trzeba sukcesywnie wszystko wymieniać.
    Jeżeli zostanie wprowadzony VAT, to zaczną one ulegać dalszej
    dekapitalizacji, bo wydłuży się okres zbierania pieniędzy przez
    wspólnoty.
    - Fiskus będzie zabierał jedną piątą przychodów z funduszu, czyli... na
    pięć lat ciułania jeden będzie do tyłu? Nie, nie wierzę, że do tego
    dojdzie. To byłaby katastrofalna w skutkach głupota! - stwierdza R.
    Juszczak. Dodajmy: uderzająca przede wszystkim w emerytów, rencistów,
    osoby mniej zarabiające.
    Może się też okazać, że niektóre ze wspólnot w ogóle zrezygnują z
    tworzenia funduszu remontowego, by uniknąć płacenia podatku. Wtedy nie
    będzie skąd czerpać środków na remonty domów. Zaczną się więc sypać?
    Arleta Nalewajko"

    Ja myślę, że raczej chodzi o dzwon.

    --
    pozdrawiam