    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: najem mieszkania - zgloszenie do US
    Date: Tue, 7 Nov 2006 10:57:10 +0100

    On Mon, 6 Nov 2006, m. wrote:

    > Rozwniń, bo gdzieś się byłam zatrzymałam.

    Problem w tym, że bardzo często umowy na wodę, prąd, gaz i telefon
    (plus kabłowkę i co tam jeszcze jest "w lokalu") nie są sporządzone
    "na najemcę", ale "na właściciela".
    Właścicielowi się nie chce latać z papierkami, zaś dostawcy mając
    pod ręką właściciela (któremu w razie czego można na hiptekę lokalu
    wleźć) nie są chętni do "przepisywania" umów na najemców.

    Należałoby więc przyjąć że to właściciel płaci za ową wodę itp, a najemca
    mu te koszty zwraca - w szczególności, jeśli właściciel daje mu książeczkę
    wpłat lub numer konta na które ma wpłacać, to najemca opłacałby rzeczone
    media w imieniu właściciela.
    Tym samym mamy w pewnym uproszczeniu:
    - czynsz C
    - opłaty O
    - przychód właściciela = C + O
    - koszty właściciela = O
    - dochód właściciela = przychód - koszty = C
    Przy zasadach ogólnych nikogo to ani ziębi, ani grzeje
    Ale przy ryczałcie podatek należałby się również od kwoty opłat O!

    W pierwszej chwili, jak sprawa wyszła i kilka USów "łupnęło" podatników
    korzystających z opodatkowania ryczałtem takim doliczeniem wartości
    wszelkich umów "na właściciela" do czynszu to uznałem że oczywiście
    tak ma być.
    Później... było ciekawiej: pojawiła się interpretacja MF że tych
    wydatków NIE należy doliczać!!
    Goła interpretacja AFAIK nie podawała podstawy prawnej z czego ma
    wynikać "niedoliczanie" - i prawdę mówiąc dalej pyskowałem że
    obowiązkowo trzeba doliczać ;) - no ale jak minister pozwolił NIE
    doliczać, to jakby co będzie na niego ;)
    Muszę przyznać że jakiś czas później natknąłem się na przepis KC,
    który daje jakieś (choć niepewne) podstawy do "ministerialnego" myślenia:
    +++
    Art. 688[1].
    § 1. Za zapłatę czynszu i innych należnych opłat
    odpowiadajš solidarnie z najemcš stale zamieszkujšce z nim osoby
    pełnoletnie.
    ---
    ...otóż owo "i innych opłat" można próbować interpretować tak, że
    owe zapłaty są dokonywane przez najemcę we *własnym* imieniu.
    Na nieszczęscie dla naszych potrzeb (bo oczywiście byłoby to
    niekorzystne dla dostawców mediów) zapis nie jest jasno postawiony,
    w stylu "opłaty związane z mediami, w tym wodą, ogrzewaniem, energią
    elektryczną i gazem obciążąją najemcę"
    Niemniej... jakoś mozna próbować naciągnąć, że mimo iż *umowa*
    między właścicielem mieszkania a np. odstawcą gazu czy prądu
    w sposób jednoznaczny wskazuje że to *on* (właściciel) jest
    otrzymującym i zobowiązanym do zapłaty, że na mocy przepisu
    to (jednak) najemca płaci "we własnym imieniu".
    Niemniej... wątpliwości mam nadal.

    pzdr, Gotfryd