    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: najem a VAT (spozniony)
    Date: Mon, 13 Oct 2003 13:01:53 +0200

    On Tue, 14 Oct 2003, ness wrote:

    >+ > On Sun, 12 Oct 2003, ness wrote:
    >+ > [...]
    >+ > >+ zwolniony z vat zawsze. W związku z powyższym,
    >+ > >+ pułap przekroczyłem już PONAD
    >+ > >+ dwa lata temu. Sytuacja wydaje się groźna.
    [...]
    >+ > Ja bym usiłował wyprzedzić US korzystając z ochrony "czynnym żalem".
    >+ > Prawdę mówiąc - to może być ona nieskuteczna :(, jako że US
    [...]
    >+ > 2. Policzyć wszystkie zaległości ORAZ odsetki, pamiętając że
    [...]
    >+ > 6. Jeśli uznają że OK:
    >+ > 6.1 - wpłacić podatek
    [...]
    >+ > Prawdopodobnie za spóźnione deklaracje mandat dostaniesz :(
    >+ >
    >+ > A reszta zależy czy podważą "czynny żal" - jeśli tak, to chyba
    [...]
    >+ Zaraz, zaraz,
    >+ ja miałem nadzieję, że uda mi się wywinąć wogóle z płacenia zaległości.
    >+ Rozumuję tak, skoro nie naliczyłem podatku, to go nie pobrałem, jak nie
    >+ pobrałem to nie zapłaciłem ale mój lokator też go nie odliczył.

    To na tej zasadzie sklep mięsny też mógłby nie odprowadzać
    VAT. Przecież (o ile nie sprzedaje przypadkiem firmom), to
    kupujący też nic nie odliczają, prawda ? No to:

    >+ To gdzie tu uszczuplenie ?

    VAT to jest DODATKOWY podatek, który pewna grupa (inni podatnicy
    VAT) mogą sobie (i to nie zawsze) odliczyć.
    I kontrukcja prawna jest taka, że jak nie ma zwolnienia oraz
    coś podlega to on się należy. Bezwzględnie :(
    Zacytuję:
    ++++++
    4. Czynności określone w ust. 1-3 podlegają opodatkowaniu niezależnie
    od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form
    określonych przepisami prawa.
    -----

    Po polsku: brak faktury nie zwalnia od konieczności zapłacenia
    podatku. Mało: skoro chciałeś wykazać 100 zł brutto, a nie
    wystawiłeś f-ry na 82 zł netto i 18 zł VAT - to znaczy że
    chodzi o 100 zł netto i należy się VAT 22 zł.
    Do tego:
    ++++++
    5. W razie stwierdzenia, że podatnik w złożonej deklaracji
    podatkowej wykazał kwotę zobowiązania podatkowego niższą
    od kwoty należnej, urząd skarbowy lub organ kontroli
    skarbowej określa wysokość tego zobowiązania w prawidłowej
    wysokości oraz ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe
    w wysokości odpowiadającej 30 proc. kwoty zaniżenia tego zobowiązania.
    8. Przepisy ust. 5-7 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik:
    2) nie złożył deklaracji podatkowej oraz nie wpłacił kwoty
    zobowiązania podatkowego.
    -----

    Na szczęscie dla podatnika US musi przy 1-os DG wybierać: albo
    "dokłada" 30% albo nagradza :] mandatem/postępowaniem karnym,
    bo nie można 2 razy karać tej samej osoby za jeden czyn (wyrok
    TK).
    No i oczywiście:
    ++++++
    7. Przepisów ust. 5 i 6 nie stosuje się, jeżeli przed dniem
    wszczęcia kontroli przez urząd skarbowy lub organ kontroli
    skarbowej podatnik dokonał odpowiedniej zmiany deklaracji
    podatkowej oraz wpłacił do urzędu skarbowego kwotę
    wynikającą ze zmiany deklaracji podatkowej wraz z odsetkami
    za zwłokę.
    ------

    ...co jest (umiarkowanie, ale jednak) pocieszające.

    >+ To co mi podałeś to najczarniejszy scenariusz jaki sobie w tej
    >+ sytuacji wyobrażałem.

    *JEŚLI* to co podałeś jest prawdą (że miałeś już dwa lata temu
    "wejść w VAT") to jeśli US cię namierzy - bądź też już namierzył
    i "leżysz na półce" (polecam artykuł w GP, był kilkanaście
    dni temu) - to możesz zmienić zdanie co to jest czarny
    scenariusz.

    >+ Deklaracje VAT-R dopiero będę składał zaten miesiąc i
    >+ poprzedni. Pomyślałem, że najpierw złoże deklarację a potem ją skoryguję.

    Jak, zadeklarujesz że miała być dwa lata temu ?
    Bo tego nie zrozumiałem :), acz nie wykluczam że może to jest
    jakaś metoda. Ale mnie nie pytaj o radę - ja bym się bał
    dać *najpierw* jakiekolwiek powody do sprawdzania co i jak
    a dopiero *później* zgłosić że mam zaległości.

    pozdrowienia, Gotfryd
    ("zwykły podatnik")