  • Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: nadpłata/niedopłata podatku
    Date: 9 Mar 2012 13:01:50 +0100

    On 2012-03-09, juzek <J.korcz> wrote:

    [...]

    > Nigdy nie miałem czasu żeby dojść do tego z czego właściwie wynikają owe
    > nadpłaty/niedopłaty podatku w rozliczeniach rocznych?

    Ale w przypadku DG, czy etatu?

    > Wiem że jest jak jest i nic nie można zrobić, ale denerwujące jest to ze
    > comiesięcznie płaci się zaliczki, które zmieniają się co miesiąc i wypełnia
    > odpowiednie deklaracje na darmo, skoro i tak trzeba to zrobić jeszcze raz na
    > koniec roku.

    Nie wypełnia się co miesiąc deklaracji.

    > Odnoszę wrażenie że te ustawy podatkowe są wyłącznie po to żeby celowo
    > jeszcze utrudnić maksymalnie życie, poza dojeniem z kasy oczywiście.

    W przypadku DG nadpłaty/niedopłaty wynikają z:
    - podwójnej zaliczki grudniowej (od tego roku nieaktualne)
    - zastosowania ulg, czy uprawnień, których nie uwzględnia się przy obliczaniu
    zaliczki

    W przypadku etatu:
    - przejście na wyższy próg opodatkowania (jest efektywne dopiero miesiąc później)
    - zastosowanie ulg, jak wyżej

    > Jeszcze nie miałem okazji doświadczyć niedopłaty, ale z czego takowa mogła
    > by wyniknąć?

    Ja corocznie miałem sporą niedopłatę. Wchodziłem w okolicy sierpnia w 32%,
    a w rozliczeniu rocznym korzystałem z prawa do rozliczenia się z żoną.
    Druga sprawa to ulga na dziecko/dzieci (> 1000 zł do kieszeni).
    Trzecia sprawa, to ulga na internet (też już niedługo).

    Chcesz mieć prosto i mniejsze różnice, to weź liniówkę.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl