  • Data: 2008-07-12 20:24:24
    Temat: Re: ksiegowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 12 Jul 2008, Piotr KUCHARSKI wrote:

    > Jak to jest? Załóżmy, że prowadzę DG, zlecam prowadzenie księgowości,
    > oni wystawiają różne papiery do ZUS/US, ja się nawet nie podpisuję (dam
    > im upoważnienie, chyba można, prawda?).

    Można.
    Za czynności tego kto ma upoważnienie odpowiada ten co upoważnienie dał.

    > I oni popełniają błąd (nie, że
    > ja coś zakręciłem, nie dałem im papierów, czy coś ukryłem). Oni za to
    > odpowiadają, płacą np. kary z US

    Oni *odpowiadają* za to za co *oni* odpowiadają!
    Za współudział na przykład :)

    > czy ja?

    Trzeba rozróżnić dwie a nawet trzy rzeczy:
    - odpowiedzialność karną
    - odpowiedzialność za niezapłacone podatki
    - odpowiedzialność odszkodowawczą, regres (przeniesienie
    zobowiązania niejako, "mają oddać").

    Tej pierwszej z zasady nie da się "przenieść". Kropka.
    Jeśli przepis przewiduje odpowiedzialność podatnika - to podatnik
    idzie siedzieć i już. Miał dopilnować.
    Mandat też *formalnie* płaci podatnik!

    Ta druga, czyli niezapłacony podatek, jest chyba oczywista: jakby
    dobrze policzyli to należało zapłacić więcej, więc tyle (więcej)
    się należy i podatnik płaci bez gadania.

    Pozostaje ta trzecia :)
    Samo dysponowanie umową z BR określa wg przepisów ogólnych
    odpowiedzialność odszkodowawczą za ZAWINIONE przez BR szkody,
    przy czym umowa może precyzować ich zakres i formę.
    Wszystkiego czego nie ma w umowie trzeba doczytać z Kodeksu
    Cywilnego i innych ustaw.

    > Czy to zależy od czegoś?

    Od umowy!
    Podatnik idzie siedzieć a BR wypłaca mu równowartość :P

    pzdr, Gotfryd