    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kontrole kont przez fiskus
    Date: Mon, 5 Aug 2024 16:30:11 +0200

    On Mon, 5 Aug 2024 15:42:41 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Uważam, ze nie masz racji. Do końca XIX wieku - na ile się orientuję -
    > czegoś podobnego na dużą skalę nie było. Jak byłeś chory, to wzywano
    > lekarza i za niego płacono. Pod koniec XIX wieku dostrzeżono problem z

    I lekarzy było mało, i niezbyt dużo mogli pomóc.

    > tym, że niektórych nie stać na usługi lekarza. Zdrowi nie myśleli o
    > odkładaniu, a jak ich dopadła choroba, to nie mieli z czego.

    I trzeba było dopłacac do nich?

    > Pierwsze Kasy Chorych w Europie zaczęto zakładać w XIX wieku. Jednym z
    > najważniejszych momentów w historii systemów ubezpieczeń zdrowotnych
    > było wprowadzenie przez Niemcy ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego w
    > 1883 roku, za czasów kanclerza Otto von Bismarcka. Był to pierwszy tego
    > typu system na świecie, który stał się wzorem dla innych krajów
    > europejskich.

    I nagle lekarzy było wystarczająco, czy jakaś nieobowiązkowa ta
    składka?

    Taka historia, ale tu i teraz mamy to co mamy.
    Składkę zapłacić musisz, proporcjonalnie do dochodu/przychodu zresztą,
    a dostaniesz ... dostaniesz cokolwiek?
    Bo jak nie jestes na etacie, to nie wiem czy taka składka ze zlecenia
    wystarcza do bycia "ubezpieczonym".

    A jesli nawet wystarcza, to różnie z tym lekarzem bywa.

    > Problemem stała się I WS. Masa inwalidów. Rozpadły się kraje, a tym
    > samym nie bardzo kto poczuwał się do finansowania tych inwalidów.

    No ale akurat Rzesza się umiarkowanie rozpadła.

    > Zamiast finansować leczenie chorych, których składki przepadły z wojną

    A ktos je w ogóle gromadził?
    Czy to na bieżąco wydawano ?

    No ale przez hiperinflację w Niemczech prawie na pewno przepadły.

    > prościej było powołać nowe towarzystwo ubezpieczeniowe i zbierać
    > pieniądze od zdrowych - czyli nasze III filary tak na marginesie.
    > Musiały tu zareagować państwa, które musiałyby teraz okrywać to leczenie
    > z podatków pozwalając na gromadzenie kapitału przez towarzystwa.

    Zaraz - to ubezpieczenie państwowe, czy prywatne?

    > No i powstał system, że ubezpieczenie jest obowiązkowe, ale pokrywa się
    > z niego koszty wszystkich. Obowiązkowe, bo ludzie zaczęliby odkładać
    > kasę gdzie indziej, by nie finansować leczenia tych obecnie już
    > niezdolnych do pracy.
    >
    > Ale to nie m ma nic wspólnego z podatkiem.

    No jak nie? Przecież opisujesz dokładnie podatek.

    Prędzej bym się zastanowił nad składką emerytalną.
    No bo niby wchodzi Ci w przyszłą emeryturę.
    Tylko czy nie będzie tak, ze teraz płacisz innym emerytom,
    a potem ... nie mamy pana płaszcza.

    A składka rentowa ... od zlecenia wchodzi jakoś do obliczenia
    podstawy, gdyby coś się stało? Czy wcale nie ?

    J.