  • Data: 2024-08-05 13:21:29
    Temat: Re: kontrole kont przez fiskus
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No i ile mamy tych podatków? Bo ja jeden widzę.

    Jak dla mnie - słabo widzisz.

    W przypadku ubezpieczeń wysokość składki jest proporcjonalna do
    wysokości ewentualnego świadczenia.
    Na tym polega podstawowa logika ubezpieczeń - wszyscy się zrzucają
    (według rachunku prawdopodobieństwa) na koszty które będzie trzeba
    ponieść na tych z nich, którzy będą mieli pecha.
    Jak się ubezpieczasz np. wyjeżdżając za granicę na narty to składka nie
    jest wyliczana jako % twoich dochodów, ale jako % ewentualnych kosztów
    ratownictwa czy leczenia.

    1. Jeśli wysokość składki jest uzależniona od Twoich zarobków to jeśli
    wynikające z tej składki ewentualne świadczenie też jest podobnie
    uzależnione od zarobków to nie jest naruszona natura ubezpieczeń - są to
    składki ubezpieczeniowe.

    2. Jeśli wysokość składki jest uzależniona od twoich zarobków a
    wynikające z niej świadczenie już nie to nie jest to składka
    ubezpieczeniowa tylko po prostu podatek.

    Wysokość emerytury, renty, czy chorobowego jest związana z zarobkami
    więc te składki są składkami ubezpieczeniowymi.

    Ewentualne świadczenie związane z opłacaniem składki zdrowotnej nie jest
    zależne od dochodów więc ta składka jest podatkiem a nie składką
    ubezpieczeniową. Nie ma nic wspólnego z naturą ubezpieczeń.

    Dlatego dawniej (logicznie), choć składka zdrowotna była wydzielona jako
    osobna to jednak była (w znakomitej większości) częścią podatku.

    A teraz nazywa się składką a jest podatkiem.
    P.G.