    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kasa fiskalna - jak się pozbyć?
    Date: Mon, 02 Feb 2009 13:27:31 +0100

    Dnia 02-02-2009 o 13:05:32 null <n...@n...pl> napisał(a):

    > Zamknąć firmę i otworzyć na nowo - bzdura. Kolejny dziwny przepis.

    Mówisz o zwykłej DG osoby fizycznej? No to nic z tego - podatnikiem
    VAT jesteś Ty sam i w kasę wpadłeś dożywotnio (albo do zmiany przepisów,
    na którą się nie szykuje).

    > Najchętniej bym to zlikwidował bo to tylko problem, ale jak to zrobić?
    > A co jak trafi się potem taki klient detaliczny raz na parę miesięcy?

    Zlikwidowac *chyba* (piszę z głowy) możesz, ale przy pierwszej
    sprzedaży dla nie-firmy musisz ją znowu mieć

    > Jakie to przestępstwo jak mu wystawię samą fakturę?

    Nieprowadzenie księgi, grzywna do 240 stawek dziennych,
    wiec w praktyce nie opłaca się sprzedawać bez kasy bo to co zarobisz
    pójdzie na grzywnę.

    Do tego z uptu:

    art 111.2. W przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek określony w ust.
    1, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do
    momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy
    zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości
    odpowiadającej 30 % kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W
    stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za
    wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania
    podatkowego nie ustala się.

    Widzę że zmienili to ostatnio, wczesniej 30% było dla wszytskich, teraz jako osoba
    fizyczna tylko z KKSu dostajesz grzywnę.

    > Mogę w sklepie na www napisać
    > "nie prowadzimy sprzedaży detalicznej" ale jak mi ktoś wpisze w
    > formularzu nazwę firmy "JAN KOWALSKI" i poda swój NIP to mam weryfikować
    > czy nie nazwał tak swojej firmy?

    Firma osoby fizycznej to obligatoryjnie imie i nazwisko, do tego można sobie dodać
    dopiski.
    Co więcej, podatnik VAT może wystawiać i brać faktury na samo imię i nazwisko,
    bo w VAT owe dopiski nie mają żadnego znaczenia. Także najlepiej by było oświadczenie
    brać.

    Przy czym jestem w tym zakresie teoretykiem - także potraktuj to jako moje
    widzimisie nie poparte żadną praktyką.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek