  • Data: 2004-12-22 10:19:32
    Temat: Re: jak zmienic metodę kasową na memori ałową
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 21 Dec 2004, ewa29 wrote:
    [...Maddy...]
    >+ > A o kasowej powiadamiałaś?
    >+
    >+ Nie, nie powiadamiałam, ale jest "gdzieś" napisane, że jeśli już się
    >+ obierze którąś z metod, to należy ją stosować w sposób ciągły. Być
    >+ może to dotyczyło ciągłości w roku podatkowym. :-)

    Dla porządku: był co najmniej raz głos na liście usiłujący
    wnioskować z zapisu:
    ++++
    6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem
    że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób
    umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko
    do tego roku podatkowego.
    ---

    ...że literalnie "stale w każdym roku" miało uniemożliwiać "przejście"
    z jednej metody liczenia na drugą. Trzeba przyznać że ustawodawca
    mógł się wyrazić innymi słowy :[ - ale m.in. ja :) nie zgadzam się
    z takim podejściem: IMHO zapis wymaga *tylko* aby *księgi były tak
    prowadzone* że da się "wyodrębnić koszty...odnoszące się...do tego
    roku" !

    Tam nie ma wymogu *rozliczania* "w każdym roku wg zasady ust. 5"
    - a *tylko* "prowadzenia ksiąg", IMO to zasadnicza różnica.

    W roku X podatnik rozliczał się kasowo - to muszą być wszystkie
    informacje pozwalające rozliczyć kasowo ten rok.
    W roku X+1 rozliczał się memoriałowo - to ujęcie musi być memoriałowe.
    A jak w roku x+2 znowu będzie rozliczał się kasowo, to ujęcie musi
    *pozwalać* prawidłowo przypisać koszty ! - zresztą po to podatnik
    ma kol. 16 i przykłady postępowania ("podatnik może...") przy
    przełomie roku, liczeniu progów VAT itp. żeby mógł sobie ustalić
    *jak* to zrobi. Zresztą wskazanie że m.in. taki jest cel owej
    kolumny (tj. ujmowanie kosztów innego roku) jest w p. 17 "objaśnień" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)