    From: "Robcio" <r...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jak zglosic pozyczke sprzed 2007 ?
    Date: Tue, 28 Aug 2007 21:38:16 +0200

    > A nie było żadnego terminu na zgłoszenie pożyczki? Jakieś 14 albo 30 dni
    > chyba było?

    moge sie mylic

    no bylo w starych przepisach 14 dni chyba ale, czy nie dotyczy mnie ten
    przepis Art3 pkt 4?

    (to rozdzial z starych przepisow)

    Rozdział 2
    Obowiązek podatkowy

    Art. 3. 1. Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje:

    1) z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a w przypadku gdy płatnikami
    są nabywcy rzeczy przeznaczonych do przerobu lub odprzedaży - z chwilą
    wypłacenia należności,

    2) z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej
    osobowość prawną,

    3) z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu, doręczenia wyroku sądu
    polubownego lub zawarcia ugody - od przedmiotów opodatkowania określonych w
    art. 1 ust. 1 pkt 3,

    4) z chwilą powołania się na okoliczność dokonania czynności
    cywilnoprawnej - jeżeli podatnik nie złożył deklaracji w sprawie podatku od
    czynności cywilnoprawnych w terminie 5 lat od końca roku, w którym upłynął
    termin płatności, a którakolwiek ze stron po upływie tego terminu powołuje
    się przed organami podatkowymi lub organami kontroli skarbowej na
    okoliczność jej dokonania; w tym przypadku obowiązek podatkowy powstaje
    jedynie w stosunku do podatnika, który powołał się na okoliczność dokonania
    czynności cywilnoprawnej.

    2. Jeżeli zawarcie umowy przenoszącej własność następuje w wykonaniu
    zobowiązania wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do
    przeniesienia własności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia
    umowy przenoszącej własność.

    Art. 4. Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na:

    1) stronach czynności cywilnoprawnych,

    2) spółce mającej osobowość prawną - w przypadku podwyższenia kapitału
    zakładowego (akcyjnego).

    Art. 5. 1. Obowiązek zapłaty podatku, z zastrzeżeniem ust. 2, ciąży
    solidarnie na osobach fizycznych, osobach prawnych i jednostkach
    organizacyjnych niemających osobowości prawnej będących stronami czynności
    cywilnoprawnej, a w przypadku określonym w art. 4 pkt 2 - na spółce.

    2. Jeżeli jedną ze stron czynności cywilnoprawnej jest osoba fizyczna, osoba
    prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej zwolniona od
    podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek zapłaty podatku ciąży
    solidarnie na pozostałych stronach tej czynności.