  • Data: 2011-12-30 01:00:06
    Temat: Re: jak uniknąć PCC za użyczenie konta bankowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 29 Dec 2011, kowalkipiotrd wrote:

    > To może opiszę szczegółowo ten przypadek.
    >
    > Syn ma pełnomocnictwo notarialne do sprzedaży działki rolnej ojca.
    > Syn w akcie notarialnym umowy sprzedaży wskazuje nabywcy działki
    > swój osobisty rachunek bankowy jako rachunek na który ma wpłynąć
    > zapłata za działkę.

    Acha.
    No to ja opacznie zrozumiałem opis - pomyliłem syna z ojcem
    i potem już poszła lawina mojego niezrozumienia.
    Co do implikowania statusu pieniędzy poprzez umieszczenie ich na
    koncie mam wątpliwości, bo po prawdzie *umowy* bankowe dla kont
    osobistych implikują wprost umieszczanie na kontach pieniędzy stanowiących
    własność posiadacza (zwracam uwagę, że np. pożyczka oznacza przejście
    pieniędzy *na własność* biorącego pożyczkę), ale już ustawa
    ujmuje to oględniej, ograniczając się wskazania iż posiadacz
    "dysponuje środkami".
    Wydaje się prawdopodobne, że w tym kontekście posiadacz (konta)
    może (wbrew umowie) umieścić na swoim koncie czyjeś pieniądze,
    ale rzeczywiście depozyt wydaje się być zamieszany w imprezę :]
    (a obrona "to nie depozyt" stawia pytanie, czy to aby nie
    pożyczka lub darowizna).

    > W treści pełnomocnictwa nie jest określone jak ma być
    > odebrana zapłata od nabywcy działki. Jest tylko wtrącenie: "do wszelkich
    > innych czynności jakie w związku z tym okażą się potrzebne".
    > Wobec tego - Czy jeśli przelew na konto syna będzie miał jako odbiorcę
    > wskazanego "Syn - pełnomocnik Ojca" tytułem "zapłata do umowy kupna
    > działki nr yyyyyyyyy z dnia 777777777" to syn nie będzie musiał płacić
    > podatku za depozyt nieprawidłowy lub od bezpodstawnego wzbogacenia?

    IMV*H*O to zależy, jakiej wersji będzie bronił i da rady obronić
    przed US, ale bezpodstawne wzbogacenie wydaje się wątpliwe: albo
    trzyma pieniądze ojca (jako pełnomocnik), albo usiłuje je ukraść,
    a to z "bezpodstawnym wzbogaceniem" miałoby mało wspólnego.
    Nie mam pojęcia czy wersja "na premiera Kaczyńskiego" jest do
    obrony :>

    > Te zabiegi to przez to że rachunek bankowy ojca może być prześwietlony
    > wkrótce przez komornika a chcemy mu "zaoszczędzić szczegółów".

    Khm... a ten komornik nie będzie "miał wiedzy" o nieruchomości
    ojca, że się nie zainteresuje gdzie się pieniądze podziały? ;)
    (rozważania o wyjawieniu majątku pomijam, bo widać nie wchodzą
    w rachubę)

    pzdr, Gotfryd