    From: " Sark" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura proforma
    Date: Mon, 4 Nov 2002 17:56:06 +0000 (UTC)

    pix <p...@w...pl> napisał(a):
    > Niedawno kupowałem "usługę internetową" w pewnej większej (chyba)
    > firmie - nazwy nie podaję, aby nie ściągać na nich kłopotów ;-)
    > Działa to tak, że po wyrażeniu zainteresowania przysyłają f.proforma,
    > a po zapłaceniu - normalną FV. Numeracja jest zupełnie różna.

    Pewnie stosuja oddzielna numeracje tylko dla faktur "proforma" i tylko dla
    zachowania porządku wynikającego z własnych wymogów/wygody

    > Zastanawiam się jak oni to robią, bo przypuszczam, że na 10 wysłanych
    > f.proforma opłaconych zostaje jakieś 2-3.

    Kiedzyś z działu praenumeraty dużego casopisma otrzymałem taka fakturę z
    moimi
    wszystkimi danymi i ceną, zachęcali mie do wznowienia prenumeraty i zapłaty
    za cały rok (2 numery gratis :) miałem na tej podstawie opłacić przelewem
    (też był załączony i wypełniony na full:) a wtedy oni przesyłali mi juz
    fakturę normalną. Czasopismo duże i znane więc i tego typu faktur poszło
    prwnie w świat tyssssiącccce. :)

    > Są chyba tylko dwie możliwości:
    >
    > 1 - w ogóle nie ujawniać w dokumentacji tych FP i wtedy US nie ma się do
    > czego czepić, bo o nich nie wie.
    > Z drugiej jednak strony - w tytule przelewu część klientów poda numerek
    > otrzymanej FP, więc sprawa może wyjść na jaw np. przy kontroli pierwszego
    > z brzegu wyciągu bankowego.

    Pewnie wyjdzie przecież sam będziesz chciał udowodnić koszty

    > 2 - prowadzić jakąś odrębną ewidencję wystawionych FP, ale to z kolei
    > może rodzić podejrzenia np. o ukrywanie dochodów, jeśli wpływy będą
    > wykazywane tylko z 10% z nich.
    >
    > Zaiste nie wiem jak to się rozwiązuje - może jest tu ktoś, kto wie ?

    Po prostu na razie króluje głupota i wielki szacunek dla niej jeżeli objawia
    się po stronie urzędnika, kompletne niezrozmienie co onacza słowo "proforma"
    i jaka funkcję ma taka faktura. W tej sytuacji może to nazywac "Kalkulacja nr
    YYY za usługę XXXXX" zakończona np. tekstem (w przypadku akceptacji prosimy o
    wpłatę ww kwoty na rachunek nr MMMM z podaniem tytułu wpłaty "Przedpłata za
    usługę ...."

    Sark