  • Data: 2010-09-24 10:38:07
    Temat: Re: działalność, czy nie działalność???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 24 Sep 2010, s_13 wrote:

> [...]
    >>> zorganizowany)

    No to jak sam stwierdziłeś - definicja jest odrębna dla każdej ustawy.
    Nie da się z jednej wydedukować zależności dla drugiej, *chyba* że
    jest wprost zapisana (np. tak jest w SUS - DG wg PIT jest DG w SUS,
    rzecz jasna relacji odwrotnej nie ma).

    Co racja to racja, ale rozdzielność definicji" powoduje że fakt
    podlegania wg 99 ustaw pod zaliczenie do DG nie implikuje że to jest DG
    w rozumieniu 100 i 101 ustawy. Znaczy karę z przepisów środowiskowych
    może dostać, ale obowiązku rejestracji DG to nie implikuje :D

    > no właśnie w każdą ustawę zajrzę i mam wątpliwości, nawet uosdg...
    > chodzi mi o to "zorganizowany i ciągły"
    > kiedy te warunki są spełnione?

    Jak chodzi o ZUS nie ma potrzeby rozpatrywania DG.
    Podałeś nam dowód na obowiązek oZUSowania z tytułu umowy wykonywanej
    osobiście.

    > głównie "ciagły"... umowy o dzieło mają datę wykonania dzieła, a nie
    > czas w którym wykonuję usługę,
    > poza tym nie muszę mieć umów (nie mam obowiązku ich ewidencji),
    > jedynym dokumentem jaki mam obowiązek posiadać, są roczne PIT 11, z
    > których nie wynika "ciągłość" (mógł to być jednorazowy dochód w ciągu
    > roku), tego można dojść sprawdzając krzyżowo mnie i firmę (jeśli ta
    > okaże umowy),

    No i teraz:

    > niestety posiadam tez umowy "stałe", tzn, podpisane na rok i corocznie
    > odnawiane, do których w razie wykonania pracy dołączam konkretny
    > rachunek

    I tyle.
    Przepisy niżej.

    > kurcze... nie wiem już z tym "ciągły"...

    *BEZ ZNACZENIA*, IMO.

    IMVHO, w przypadku realizacji umów *tylko* na potrzeby podmiotów
    prowadzących DG, można się obronić argumentem iż to owe podmioty
    dokonują "organizacji".

    Ale to w sprawie "zaliczenie do umów wykonywanych osobiście"
    (i wyłączenia z DG w rozumieniu PIT *oraz* ZUS), tyle, że
    nijak nie skutkuje to obejściem ZUS.

    > myślałem o złożeniu zapytania o interpretację, ale jak podam im
    > wszystko jak na tacy, to wtedy dopiero będzie... :-)

    Ale kogo Ty chcesz pytać?
    ZUS? :D

    > przeglądam inne interpretacje w tym temacie i patrzę, że kryterium
    > oceny jest inny dochód, poza umowami o dzieło, tzn. jeśli ktoś pracuje
    > najlepiej na etacie, a umowami o dzieło "dorabia" sobie, ale gdzie
    > jest granica... w dochodzie? w częstotliwości?

    Ale Ty tu piszesz o "unikaniu ZUS", tylko i wyłącznie?
    To owszem, myk polega na skorzystaniu z prawa "niepłacenia" jeśli
    podlega się z innego tytułu *oraz* uzyskuje (z niego) odpowiednio
    wysoką podstawę.

    Wracając do umów "ramowych".
    Tam sprawa jest prosta (niestety).
    _117.html
    +++
    Art. 750
    Do umów o œwiadczeniu usług, które nie sš uregulowane innymi przepisami,
    stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.
    ---
    Ustawa z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
    Art. 6.
    1. Obowišzkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegajš
    [...]
    4) osobami wykonujšcymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy
    zlecenia albo innej umowy o œwiadczenie usług, do której zgodnie z
    Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczšce zlecenia [...]
    ---

    pzdr, Gotfryd