  • Data: 2009-11-16 09:58:07
    Temat: Re: dylemat księgowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 15 Nov 2009, Szerr wrote:

    > Jednoosobowa działalność gospodarcza, właściciel prowadzi pełne księgi
    > (z wyboru).
    > Działalność usługowa, brak produkcji i handlu, nie ma pracowników.
    >
    > Zgodnie z przepisami nie ma obowiązku prowadzenia kasy,

    Chyba o czymś nie wiem.
    Na PK znam się jak kot na kwaśnym mleku (rozliczam KPiR), ale
    akurat ten element mi MOCNO nie pasuje: jedną z różnic między
    KPiR i PK jest rozliczanie przepływu środków finansowych.
    Oczywiście właściciel może sobie w dowolnej chwili środki
    "wybrać" jak i "wpłacić", ale (w odróżnieniu od KPiR)
    AFAIR & IMO musi to być księgowane!

    > ani posiadania firmowego rachunku bankowego.

    A to sprawa zupełnie odrębna i niezależna od sposobu rozliczania.
    Możliwe że nie musi mieć.
    Tyle, że z Twojego opisu wynika że jednak *MA*.

    > Faktury kosztowe właściciel opłaca własną
    > gotówką, własną kartą albo przelewem robionym z prywatnego konta. Należności
    > od odbiorców również spływają przelewami na prywatne konto właściciela (brak
    > sprzedaży gotówkowej).

    "Prywatne"? A jakie inne ma mieć konto w *prywatnej* firmie, państwowe,
    spółdzielcze czy komunalne? ;)

    Wg przepisów o podatku dochodowym, to konto jest "związane
    z prowadzeniem DG".
    Zapis w ustawie jest prosty i jasny (sprawdź) i nijak nie wiąże
    obowiązków związanych z "kontem gospodarczym" z tym, czy dane konto
    jest *WG UMOWY Z BANKIEM* przeznaczone do DG, lecz z tym,
    czy jest FAKTYCZNIE WYKORZYSTYWANE do DG.

    Przykładowo - podatek dochodowy:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 14
    1. Za przychód z działalnoœci, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,
    uważa się [...]
    2. Przychodem z działalnoœci gospodarczej sš również:
    5) odsetki od œrodków na rachunkach bankowych utrzymywanych
    w zwišzku z wykonywanš działalnoœciš,
    ---

    Widzisz gdzieś tam przepis "z konta które nazywa się "firmowym"?
    Nie? - no to nie ma :) (takiego wymogu z ustawy).
    Jest "rachunek utrzymywany w związku z DG"? - jest.
    "osobisty rachunek bankowy utrzymywany w związku z DG".
    Sprzecznie z regulaminem konta bankowego, ale to w niczym
    nie przeszkadza co do "stanu faktycznego", IMO.

    Wykorzystywanie do DG konta osobistego może być co najwyżej
    powodem perturbacji z bankiem - jakby właściciel się pokłócił
    z bankiem, to bank mu "odwetoto" zablokuje kontu z zaskoczenia
    i tyle.
    No i jeszcze łatwiejszą kontrolą przez US (pod byle pretekstem
    kontroli "gospodarczej").
    Z p. widzenia ustawy jest to "normalne konto gospodarcze".

    > Czy Waszym zdaniem jest możliwość księgowania ww. operacji gospodarczych
    > (wpłat od odbiorców na konto osobiste oraz zapłat za faktury kosztowe prywatną
    > gotówką) bez prowadzenia konta Kasa?

    Na pytanie jaką formę i postać mają mieć konta księgowe nie odpowiem
    (patrz wyżej), ale IMHO *gdzieś* te transakcje muszą być zaksięgowane.

    Do tego, sądząc z opisu, właściciel:
    - ma problem, bo nie zgłosił w terminie konta wykorzystywanego do
    DG w US
    - ma problem, bo j.w. do ZUS
    - ma problem, bo ew. przychody uboczne (odsetki, wszelkie postacie
    "nagród za aktywność" czy co tam bank może "wrzucać na konto")
    nie zostały ujęte w przychodach DG; ten problem jest
    najmniejszy, bo można rozważyć korekty (a i kwoty są małe
    albo i zerowe)

    W bonusie jest jeszcze potencjalna możliwość, że US się
    przyczepi i każde udowadniać że nie jest się wielbłądem,
    znaczy wykazywać że każda *inna* wpłata (nie z DG) faktycznie
    nie stanowi przychodu z DG :)

    Jeszcze jedna sprawa, dla porządku, wyraźnie i wielkimi literami:
    w przypadku jednoosobowej DG OF, nie zatrudniającej pracowników,
    płacenie podatków oraz składek ZUS *NIE* stanowi "transakcji związanych
    z DG", bo to są zobowiązania *osobiste*, stanowiące *osobiste*
    zobowiązania podatnika wobec skarbu państwa i ZUS.
    To że ktoś wpłaca *własne* zaliczki, składki i podatki z konta
    osobistego jest OK, nie ma nic do "gospodarczości" konta.

    Problemem są wyłącznie transakcje, a przede wszystkim wpłaty
    "związane z DG"[1]. Również w razie zatrudnienia pracowników
    wpłaty *ich* podatku i składek byłyby "związane z DG"
    (ustawa wyraźnie wskazuje na "przedsiębiorczość" płatnika).
    [1] wypłaty powodowały już wątpliwości, przynajmniej w dyskusjach
    na grupie, jako że zobowiązania mają również "osobisty"
    charakter.
    Ale z ratio legis wynika, że JAKIEŚ operacje bankowe ustawodawca
    zechciał uznać za "związane z DG", pozostaje więc wersja że
    przychody (z DG) muszą się do nich zaliczać.

    pzdr, Gotfryd