  • Data: 2009-11-16 20:37:25
    Temat: Re: dylemat księgowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 16 Nov 2009, Szerr wrote:

    > To nie ulega wątpliwości. Pytanie moje brzmi tylko: czy jest inna możliwość
    > niż z wykorzystaniem konta Kasa? Bo przecież de facto żadnej kasy i żadnej
    > gotówki w tej formie nie ma.

    Na to powiedziałem, że nie odpowiem, bo się nie znam :)

    > Bank oferuje prowadzenie konta osobistego oraz konta firmowego.

    Jedno i drugie jest prywatne, prawda?
    No to co mogłem zrobić, skoro pisałeś "prywatne"? :D

    > W przypadku
    > osobistego podatek Belki naliczany jest przez bank, w przypadku firmowego -
    > właściciel sam musi zaksięgować sobie odsetki bankowe jako przychód
    > podlegający opodatkowaniu.

    Ściślej jest jeszcze inaczej: w przypadku konta osobistego bank
    ma taki obowiązek jako płatnik, zaś w przypadku konta wykorzystywanego
    do DG podatnik ma obowiązek doliczenia odsetek do przychodów
    z DG.
    Przepisy NIE regulują przypadku, kiedy podatnik korzysta z konta
    *wbrew* umowie - ale korzysta (do celów DG). Zapis stanowi, że
    przedsiębiorca "dolicza do przychodu" i tyle (bez wyłączeń).

    Była w przeszłości dyskusja na ten temat, i ktoś wysunął tezę,
    że jak podatnik bardzo nie chce aby odsetki były podwójnie
    opodatkowane, to powinien doliczyć je do przychodów z DG (bo
    musi, ustawa nie pozostawia wątpliwości) i wystąpić do
    US o zwrot nadpłaty :|

    [...]
    > Są ujmowane i opodatkowane.

    Przez prowadzącego DG, czy masz na myśli że "przez bank"?
    Bo jak "przez bank", to patrz wyżej.
    Być może US na zasadzie "pani w okienku powiedziała" przepuści
    niewpisywanie odsetek (zresztą są to w dzisiejszcych czasach na
    ogół na tyle małe kwoty, że "ujdą" przy kontroli), ale ustawa
    wątpliwości nie zostawia: trzeba samemu wpisać.
    To że bank "już opodatkował" nie zwalnia z doliczenia do przychodu,
    nie ma takiego przepisu :(

    pzdr, Gotfryd