    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: budowa prototypu a KUP
    Date: Sat, 11 Aug 2007 10:36:44 +0200

    On Fri, 10 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Czy to samo stosowałoby się do programu komputerowego wytworzonego
    > własnymi środkami - z widokami na zyski z przyszłej sprzedaży?

    IMVHO - tak, zastrzeżeniem niżej.
    Ciekaw jestem opinii księgowych z dużych firm - co oni z takim
    fantem robią. IMHO przepisy są wystarczająco jasne :)
    Ale (tu zastrzeżenie) Twój opis rozumiem tak: wytwarzasz program tak,
    aby mieć do niego przejęte majątkowe prawa autorskie, w tym prawa
    do powielania i rozpowszechniania.
    Pojęcie "wytworzenia programu komputerowego" jest w tym momencie
    nie dość ścisłe :) (bo sam program to sobie możemy... jak nie mamy
    prawa do korzystania z niego, fakt że się zapłaci za program NIE
    jest tożsamy z przejęciem praw).
    Samo pojęcie (tak "programu" jak i "praw" bez uściślenia JAKICH
    KONKRETNIE praw majątkowych) jest nie dość ścisłe: wydajemy pieniądze
    na uzyskanie prawa do powielania, a następnie korzystając z tego
    prawa sprzedajemy INNE prawo, czyli licencję, tak mam rozumieć?

    Jak na mój gust takie postępowanie z "programem" niczym nie różni
    się merytorycznie od kupienia tokarki aby z jej pomocą produkować
    śruby :), tudzież wypełnia znamiona art.22b jeśli chodzi o formalną
    stronę zagadnienia.

    > I jak by to miało wyglądać - powiedzmy częśc rzeczy

    Y tam, jakie "rzeczy" masz przy programie :)
    Dobra, czepiam się - część "produktu" jak chciał ustawodawca.
    "Rzecz" jest zdefiniowana w Kodeksie Cywilnym i określa
    produkt materialny.

    > zamawiam na umowę o dzieło

    ...z zakupem praw...

    > część w innej DG.

    ...takoż...

    > Czy:
    > 1) dla zamówienia na umowę o dzieło - w dniu wypłaty wpisuję w odpowiednią
    > kolumnę
    > wypłatę i zaraz w następnym wierszu minusuję

    Tu mam zgryz, już pisałem wcześniej w wątku: minister był łaskaw określić
    postępowanie przy *niektórych* wydatkach które mogą być ujęte dwa razy
    na skutek obowiązku ujmowania wynagrodzeń w KPiR (konkretnie - towary
    wydawane pracownikom w roli różnich składników wynagrodzenia), tego
    co robić z *innymi* przypadkami kiedy wynagrodzenie nie jest KUP
    czarno na białym nie napisali :(
    To co piszesz wygląda rozsądnie, jakby na mnie padło, to jako minimalista
    rozważyłbym ujęcie rzeczonego manewru w jednej linicje :>, mianowicie
    wartość z "+" w kolumnie "wynagrodzenia" a wartość z "-" w kolumnie
    "inne wydatki", z opisem "wynagrodzenie ujęte w WP tworzonej WNiP,
    wartość skorygowana" :>
    Wynagrodzenia *są ujęte w podsumowaniu* (bo co mi z wpisu, skoro
    suma byłaby po korekcie fałszywa?), a koszty też są "wyrzucone" tak
    jak chce ustawa (a minister nie ma prawa się wtykać do nakazów
    ustawy).
    Ciekawe kto by klął przy kontroli ;)

    > 2) dla zamówienia w innej DG - w dniu wsyatwienia rachunku

    ...raczej faktury, mało prawdopodobne żeby ktoś kto na DG pisze
    programy korzystał ze zwolnienia :)
    <OT>
    Udowodnienie mu jednego przypadku "doradztwa" rozłożyłoby go
    na łopatki zaległym VATem. A prawdopodobieństwo że piszący
    oprogramowanie NIGDY nie skala się czymś co można nazwać
    "doradztwem" wydaje się byc niemozłiwe! <\OT>

    > wpisuję w odpowiednią kolumnę
    > kwotę z rachunku i zaraz w następnym wierszu minusuję

    A to mi się *bardzo* nie podoba!
    Przecież w KPiR nie ma nakazu ujmowania tego, co *nie* stanowi KUP!
    Oczywiście, za wyjątkiem tego co nakazano przepisami odrębnymi :)
    (stąd zamieszanie przy materiałach i robociźnie).

    Jak na mój gust:
    - ów koszt należy ująć w wartości początkowej WNiP, dla celu jej
    wyznaczenia mozna sobie sporządzić jakiś "protokół wytworzenia"
    (którego suma będzie stanowiła podstawę wpisu do EŚToWNiP")
    i *tam* ująć ową wartość.
    Tworzenie takiego papiera obowiązkowe nie jest, ale na mój gust
    jest rozsądne - jak po 4 latach przyjdzie kontrola, to nie bedzie
    się pamiętało skąd wartość początkowa się wzięła :>, papier
    zdecydowanie się przyda
    - wyjatkowi puryści mogą ująć w KPiR, ale jak na mój gust nie w ten
    sposób w jaki piszesz, ale w jednym wierszu, nie wpisując wartości
    w żadną z "kosztowych" kolumn, lecz wyłącznie w pozycję
    która jest zostawiona "na zapas" (poz.15, dawniej 16)!

    > 3) gdy program jest gotowy to od nastepnego miesiąca zaczynam amortyzować?

    Ha...
    "nadajšce się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania"
    To cytat z ustawy i ona ma stanowić kryterium :), wypada się zgodzić.

    > A co w przypadku gdy od razu sprzedam, przed zakończeniem amortyzacji?

    Przed zakończeniem czy przed rozpoczęciem? :)

    > Dalej amortyzuję?

    A co, skreślili art.23.1.1 "dopisek"?
    Zacytuję:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    "- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone
    o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, sš
    jednak kosztem uzyskania przychodów przy okreœlaniu dochodu z odpłatnego
    zbycia rzeczy okreœlonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy
    odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalnoœci gospodarczej,
    a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majštku zwišzanych z
    działalnoœciš gospodarczš, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez
    względu na czas ich poniesienia,"

    > Gdzieś w jakiejś Rzp-DF czy czymś takim czytałem kiedyś że WNiP
    > wytworzone z zamiarem sprzedaży
    > nie podlegają amortyzacji

    Wypada się zgodzić.
    Z ZAMIAREM SPRZEDAŻY. Sprzedaży tego co kupił.
    A nie z zamiarem *wykorzystywania do sprzedawania innego prawa*.
    Jak ktoś kupi kontener paczek "Windows Vista" to oczywiście nie
    poddaje tych paczek amortyzacji - bo on je sprzeda "wprost", tak
    jak kupił.
    W całym wątku idzie o rzeczy (lub prawa), których podstawowym
    celem nabycia (lub wytworzenia) jest produkcja *innych* rzeczy
    (lub praw)!

    > niezależnie od wartości, a tutaj taki wątek się
    > pojawia rychło w czas :)

    Wiesz, może źle zrozumiałem co masz na myśli, dlatego wyraźnie starałem
    się to na początku zastrzec.
    Jeszcze raz wielkimi literami:
    - jak kupię *licencję na program* z zamiarem odsprzedania *tej licencji
    na program* to jest to "normalna sprzedaż" i o żadnej amortyzacji nie
    ma mowy
    - jak kupię (lub, jak to ująłeś, "wytworzę" :)) majątkowe prawo autorskie
    do programu z zamiarem odprzedania *tego prawa*, to jest to zdecydowanie
    "normalna sprzedaż" jak wyżej

    - ALE... jak "wytworzę" majątkowe prawo autorskie celem *wielokrotnego*
    sprzedawania *licencji*, czyli nabywam *co innego* aby za pomocą tego
    nabytku produkować *w większej ilości przez dłuższy od roku czas*
    *co innego niż kupiłem*, to mamy do czynienia właśnie z taką "tokarką
    kupioną do produkcji śrub".

    Czyli idzie do amortyzacji.

    Ba, po zwróceniu uwagi na "przeznaczone do używania dłużej niż rok" mamy
    również w art.22e odpowiedź, co ma zrobić podatnik, który "wytworzył
    program" (w rozumieniu zapewnienia sobie niezbędnego zestawu praw
    autorskich) z założeniem, że sprzeda go jednemu klientowi, ale
    sprzedał mu *niewyłaczne* prawa nie obejmujące powielania i rozpowszechniania
    a następnie wbrew przyjętemu założeniu udało mu się *kolejny raz* sprzedać
    licencję!

    Pasuje?
    :)

    pzdr, Gotfryd