    From: "W.R." <w...@w...ratymirski.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: biuro rachunkowe a odpowiedzialność
    Date: Fri, 17 Jun 2005 22:03:43 +0200

    Dnia Thu, 16 Jun 2005 08:29:44 +0000, Ania napisał

> [...]
    > rachunkowe wykonywania usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych innemu
    > podmiotowi bez licencji?(nie ukrywam,że dla mnie jest to dziwne,ale może
    > kieruję się pokrętną logiką)..i co wtedy dzieje się z odpowiedzialnością za
    > błędy ?co z polisą?Wydaje mi się,że można "zlecić"poszczególne czynności,ale
    > i tak muszą one być weryfikowane przez kogoś z uprawienieniami.Poza tym czy
    > DG może korzystać z usług "podwykonawcy"(IHMO nie)czy powinna podpisac
    > umowę z licencjonowanym biurem.Bardzo dziękuję za wskazówki i podpowiedz

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2002 w sprawie
    uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
    Paragraf 2 w/w mówi, że działalność w zakresie prowadzenia ksiąg
    rachunkowych moga prowadzić tylko osoby fizyczne posiadające certyfikat
    lub spółki niemające osobowości prawnej jeśli co najmniej jeden ze
    wspólników ma papierki albo pracownicy mają uprawnienia lub osoby
    prawne, jeśli czynności wykonują pracownicy z certyfikatem.

    Dlatego biuro rachunkowe nie może zlecić komuś bez licencji,
    bo taki ktoś nie może przyjąć takiego zlecenia.

    Odpowiedzialność wobec klienta pozostaje na biurze, które przyjęło od
    niego zlecenie. Zresztą, zazwyczaj umowy (przynajmniej te, które ja
    podpisuję) zawierają zapis o zakazie "podwykonawstwa".

    Nie bardzo rozumiem pytanie "Poza tym czy
    > DG może korzystać z usług "podwykonawcy"(IHMO nie)czy powinna
    > podpisać umowę z licencjonowanym biurem."
    W firmie księgi może prowadzić jakikolwiek pracownik firmy - nawet
    sprzątaczka. A zlecenia z kimś bez uprawnień podpisać nie można
    (wtedy zleceniobiorca ryzykuje odpowiedzialnością).

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski