  • Data: 2008-05-16 18:46:41
    Temat: Re: aktualne wielkości diet pracowników
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 16 May 2008, jakub wrote:

    > Czy zatem osoba nie prowadząca działalności, a wynajmująca mieszkanie
    > jest zobowiązana prawem wystawić wynajmującemu rachunek?
    > Czy osoba wynajmująca ma prawo domagać się jego otrzymania?

    Pic w tym, że pojęcie "działaności gospodarczej" jest zdefiniowane
    w kilku ustawach - ktoś to liczył, siedem czy osiem definicji mu
    wyszło.
    Najem nie stanowi DG w rozumieniu:
    - przepisów o rejestracji DG
    - podatku dochodowego
    - ZUS
    Natomiast STANOWI DG w rozumieniu:
    - ustawy o VAT, do czego komentarz niżej
    - Ordynacji podatkowej, o którą chodzi w zakresie rachunku.

    Przepis:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    Art. 3
    Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    [...]
    9) działalnoœci gospodarczej - rozumie się przez to każdš działalnoœć
    zarobkowš w rozumieniu przepisów o swobodzie działalnoœci gospodarczej,
    w tym wykonywanie wolnego zawodu,
    a także każdš innš działalnoœć zarobkowš wykonywanš we własnym imieniu
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    i na własny lub cudzy rachunek,
    nawet gdy inne ustawy nie zaliczajš tej działalnoœci
    do działalnoœci gospodarczej lub osoby wykonujšcej takš działalnoœć - do
    przedsiębiorców;
    ---

    No i dalej:
    +++
    Art. 87
    § 1.
    1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowiš inaczej, podatnicy
    prowadzšcy działalnoœć gospodarczš obowišzani sš na żšdanie
    kupujšcego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzajšcy
    dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.
    § 2. Obowišzek wystawienia rachunku, o którym mowa w § 1, nie dotyczy
    rolników [...]
    ---

    A teraz deser o VAT: skoro mieszkanie będzie wynajmowane NIE NA CELE
    MIESZKANIOWE, to wynajmujący PODLEGA POD VAT.
    Nie jest to tożsame z byciem rejestrowanym podatnikiem, bo można
    korzystać (do kwoty 10 000 euro przychodu rocznie) ze zwolnienia,
    ale zobowiązuje np. do prowadzenia uproszczonej ewidencji VAT!

    > Swoją drogą, po co mi dowód wewnętrzny, skoro będę miał rachunek?

    Ale ja właśnie protestuję przeciw DW - zapodałem przepisy dokąd
    zajrzeć, aby się przekonać, że jest to najlepsza droga do skomplikowania
    sobie życia :)
    Poprzez podpadnięcie pod przepis, stanowiący że "jeśli podatnik CZĘŚĆ
    mieszkania wykorzystuje do DG".
    Znaczy zasugorowania, że podatnik tam MIESZKA.

    Inna sprawa: jeśli podatnik tam NIE MIESZKA, to obok masz całkiem
    intrygującą sprawę zupełnie innego podatku.
    Nie wiem czy wiesz, ale podatek od nieruchomości jest zazwyczaj pobierany
    w jakby innej wysokości od lokali gospodarczych niż mieszkalnych.
    Zeby wynajmujący się nie wpakował w zaniżenie tego (podatku) dla
    odmiany...
    A, i gdzieś (szukając tego orzeczenie o "przeznaczeniu mieszkalnym")
    widziałem jednoznaczne stanowiska urzędów, że kwota podatku od
    nieruchomości jest osobistym zobowiązaniem wynajmującego, czyli
    stanowi *część czynszu* (a tym samym przychodu!), nie można zrobić
    tak aby potraktować to jako "zwrot wydatku" i nie opodatkować dla
    celów dochodowego! (ale przy zasadach ogólnych oczywiście może
    stanowić koszt, działając "równoważnie"!)

    pzdr, Gotfryd