  • Data: 2008-12-29 09:20:57
    Temat: Re: Zamiana mieszkania a podatek...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 28 Dec 2008, armar wrote:

    > Byłbyś miły i podał jaka jest stawka podatku (podatków)
    > w przypadku opisanej zamiany?

    Zmień punkt siedzienia - to naprawdę *nie* była zamiana.
    Wg prawa zamiana jest wtedy, jak jedną rzecz zamieniasz na inną
    rzecz - może być mieszkanie na mieszkanie.
    Zamiana rzeczy na pieniądze (i później pieniędzy na rzecz) to
    "sprzedaż" (i później druga).
    Przepisy w przeszłości przewidywały taki myk, że można było
    *przy sprzedaży* zadeklarować w US, ze pieniądze przeznaczy się
    później na zakup nowego mieszkania - ale nie pamiętam, czy
    jeszcze w 2007 mialo to zastosowanie.

    Spróbuj przejrzeć archiwa grupy:
    http://groups.google.pl/advanced_search?num=100
    ...dobierając interesujące Cię "okienko" dat, raczej z pewnym
    zapasem w obie strony (i zwracając uwagę jakiego terminu dotyczą
    opisy).

    > Albo inaczej - czy art 9 ust. 4 UPCP o zwolnieniu z podatku dochodowego w
    > przypadku jest tutaj bardziej na temat?
    > "Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:"

    Ale tu problemem nie jest PCC, lecz inny podatek - dochodowy.
    Nie wiem czy masz tego świadomość, więc na wszelki wypadek: przy
    sprzedaży rzeczy lub praw w rachubę wchodzą zazwyczaj jednocześnie
    DWA podatki, różne.
    Albo dochodowy i VAT, wtedy jest tak, że dochodowy dotyczy sprzedawcy
    a VAT płaci kupujący, lecz podatnikiem jest sprzedawca - czyli de
    facto sprzedawca rozlicza oba. Tak jest "przy DG".
    Albo dochodowy i PCC, wtedy jest tak, że dochodowy dotyczy sprzedawca,
    zaś PCC dotyczy kupującego i kupujący płaci go sobie sam (a przy
    nieruchomościach ma obowiązek zapłacić go u notariusza, bo bez tego
    notariusz nie ma prawa podpisać "papierów" więc notariusz już
    sprawdził, czy kwota była dobra).

    Odłóż sobie przepisy o PCC ad acta, bo ten podatek prawdopodobnie
    jest prawidłowo rozliczony (w obu transakcjach).

    Masz na głowie podatek dochodowy, ktory (o ile przyjdzie go
    zapłacić) może być w znacznie wyższych kwotach.
    I jest problem - bo ze względu na stosowanie różnych przepisów
    do różnych terminów czynności może się okazać, że najprędzej
    info dostaniesz (odpłatnie) u doradcy *który się na tym zna*
    niż samemu znajdziesz :(

    pzdr, Gotfryd