    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup oprogramowania w serwisie aukcyjnym
    Date: Mon, 1 Dec 2008 20:20:30 +0100

    On Mon, 1 Dec 2008, Maciek wrote:

    > Program wystawiony jest przez osobę prywatną, nie ma więc mowy o
    > fakturze, a ja chciałbym ten program wciągnąć w DG, żeby zwiększyć swoje
    > KUP. Czy próbować wyciągnąć od sprzedającego jakąś umowę sprzedaży,

    Próbować.
    Sprzedawca po prawdzie zobowiązany jest wystawić rachunek, ale
    większości "ludzi z ulicy" tego się nie da przetłumaczyć.
    Tak się boją, że trzeba by na nich US nasłać w celach edukacyjnych :]

    Podpisana umowa to podpisana - Ordynacja art. 180 + rozp.
    paragraf 12.3.2.2, naciągane to trochę (nie wypełnia wymogu
    par.13 ani 14) ale zawsze... i z zastrzeżeniem niżej.

    > czy
    > bazować na tym, że transakcje zawarte w serwisach aukcyjnych mają chyba
    > status umów cywilno-prawnych?

    Oczywiście że mają.
    Ale (sama) umowa dowodem księgowym nie jest NIGDY.
    Nie zawiera mianowicie dowodu, że została WYKONANA!
    Natomiast, jak na tym samym kwitku będzie informacja że
    "towar wydano/wysłano/odebrano" tudzież będzie jakiś kwitek
    zapłaty, to dowodem jest ten kwitek *poniesienia kosztu*
    oraz/lub dowód odbioru, zaś umowa stanowi dowód pomocniczy "za co".
    Oczywiście zapis z aukcji swoją drogą (ten art. 180 Ordynacji
    czyli "wszystko" - US musi to w razie kontroli *dopuścić* jako
    dowód).

    > Jak to zaksięgować? Wprowadzić do EŚT i WNiP, czy może po prostu wrzucić
    > do KPiR - spreparować jakiś DW, podpiąć wydruk aukcji i potwierdzenie
    > przelewu? Wartość programu to około 3000 PLN.

    Czyli obowiązku zaliczenia do ESToWNiP nie ma.

    > Co w przypadku późniejszej
    > sprzedaży? Mogę sprzedać z fakturą? Z jaką stawką VAT?

    Obawiam się że 22%.
    Przepis pozwalający zastosować "zw" dla rzeczy kupionych "zw" dotyczy
    rzeczy, a nie usług :)
    (dla VAT WNiP to usługa, nawet jeśli "używana usługa" brzmi dość
    kuriozalnie)

    pzdr, Gotfryd