eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiZakup "na firme", odsprzedaz pracownikowi, brak sprzetu w firmie (dlugie) › Re: Zakup "na firme", odsprzedaz pracownikowi, brak sprzetu w firmie (dlugie)
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup "na firme", odsprzedaz pracownikowi, brak sprzetu w firmie
    (dlugie)
    Date: Tue, 29 May 2007 09:28:01 +0200

    On Mon, 28 May 2007, badzio wrote:

    > Googlalem troche ale znalazlem tylko watki na temat odsprzedazy uslug
    > a nie towarow (a nie wiem czy jest jakas roznica).

    Coś-tam powinno GDZIEŚ leżeć w archiwum :) (ale samemu nie chce mi
    się szukać).

    > Tzn - pracownik chce sobie kupic laptopa, roznica miedzy cena hurtowa
    > a detaliczna jest dosc znaczna. Mozliwe wyjscia:
    > 1) Firma kupuje towar na siebie, na fakture, nastepnie refakturuje (?)
    > tego laptopa na pracownika.

    Art.7.2.1 ustawy o VAT. Jakby specjalnie dla Ciebie napisali ;)
    Czytałeś? ;>
    Ustawa tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html

    W archiwum leży też trochę zgryźliwych uwag (moich) o tym, jak przy
    okazji "robienia dobrze" (poprzez brak przymusu naliczenia marży)
    jednym dowalili zdrowo innym (kończącym DG, ktorzy są zobowiązani
    do stosowania wobec starego sprzętu RÓWNIEŻ ceny nabycia :>
    do wyliczenia VAT)

    > 2) Firma kupuje towar na siebie, na fakture, odsprzedaje pozniej tego
    > laptopa z minimalna (jaka?) marza.

    IMVHO - nigdy nie było tak, że było to "wskazane" rozwiązanie.
    Za czasów starej ustawy ("sprzed UE") zapis był wyraźny - doliczana
    marża MUSIAŁA być "rynkowa".
    Jak na mój gust, wg dzisiejszych przepisów można zastosować wydanie
    dla pracownika wydanie w cenie zakupu.
    Ktoś widzi coś przeciw?
    IMHO - nie ma *również* przeciwwkazań do doliczenia niewielkiej
    marży, ale IMO nie ma rownież żadnego wskazania.

    > 3) Firma kupuje towar na siebie ale za gotowke, za kase pracownika,

    To się nazywa "komis", taka umowa, jakby Cię pytali ;)

    > fakture wrzuca do kosza,

    Błąd.

    > laptopa bierze sobie pracownik. W firmie nie
    > ma ani laptopa ani faktury za niego (nie ma tez sladu na kontach ze
    > taka transakcja zostala dokonana), laptop nie zostal 'zaksiegowany',
    > wpuszczony w koszta itp
    [...]
    > bedzie kontrola w hurtowni i zechca sprawdzic prawdziwosc faktur u
    > konktrahentow? Co wtedy? Z jednej strony hurtownia ma fakture e
    > sprzedala laptopa firmie X z drugiej strony firma X nie ma tej faktury
    > u sieibe, sprzet nie byl wrzucony w koszty.

    Dyskusja zahaczająca na ten temat na pewno była, i w całości popieram
    wniosek że dlatego faktura zakupu powinna leżeć w firmie - w osobnej
    teczce, opisana. "Na wypadek gdyby" właśnie (gdyby ktoś zechciał
    zarzucić nieujawniony obrót).
    IMO warto do powyższego dodać, że dyskusja z wnioskami o której
    piszę oraz wnioski ogólnie RACZEJ dotyczyły bezpośrednio prowadzącego
    DG niz jego pracownika - dlatego, ze "firma to on" (przy DG OF
    oczywiście!), i faktura wskazuje właściwy podmiot.
    Przy pracowniku... coż, z chęcią poczytam za i przeciw, IMO jednak
    mniej p. zaczepienia daje normalne wystawienie f-ry.

    Nie zaprzeczam tezie o której piszesz - że samo "zniknięcie" towaru
    (i faktury) nie może być powodem wytaczania ciężkich dział, bo
    skutkowałoby nielogicznymi restrykcjami.

    > A co do opcji 1 i 2 - pytanie czy trzeba narzucac jakas minimalna
    > (jaka?) marze czy tez mozna bez marzy?

    Ciekaw jestem opinii, ale "przymusu marży" nie widzę :)

    > No i ostatnia kwestia - firma X oczywiscie nie ma nigdzie zgloszonej
    > dzialalnosci 'sprzedarz sprzetu komputerowego' wiec jesli tylko opcja
    > 2 (odsprzedaz z marza) bylaby akceptowala, to czy jest jakis poziom
    > powyzej ktorego jakas kontrola moglaby sie doczepic ze firma X ma
    > dodatkowa dzialalnosc?

    Hm... a kto miałby się czepiać?
    Sądzisz że GUS zajmie się małą jednoosobową DG?

    > Z gory dzieki za odpowiedz. Mile widziane ew linki do paragrafow :)

    Znaczy mam Ci szukać jakie są kary z ustawy o statystyce publicznej? ;)

    pzdr, Gotfryd