  • Data: 2005-11-21 18:18:56
    Temat: Re: Zakładanie S.C. kilka pytan
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 21 Nov 2005, Marcin Osiński wrote:

    > Wspólników będzie trzech, jeden aktualnie prowadzi DG, dwóch będzie musiało
    > ją dopiero otworzyć.
    > Czy ci otwierający przechodzą pełną procedurę przy otwieraniu własnej DG tzn
    > poza zgłoszeniem w UM również GUS

    Hm... przecież to "coś" zgłaszane do GUSu nie jest osobą :)

    > i US

    Obawiam się że tak ;)
    Popatrz na to tak: S.C. nie jest osobą. Ale jest podmiotem
    niektórych przepisów (i nie pisz mi że można kręćka dostać
    bo tyle to wiem :>)
    Z p. widzenia:
    - umów prawa cywilnego każdy wspólnik występuje jako "on",
    pewnej ochronie podlega jedynie *majątek* S.C. (ani wspólnicy
    nie mogą "wyjąć wkładu" ani nikt nie może osobistych długów
    wspólnka egzekwować z majątku spółki).
    - tak samo z podatku dochodowego ! Wniosek - dla celów "dochodowych"
    każdy ze wspólników występuje jako "podatnik prowadzący DG"
    No to się musi zarejestrować.

    > (i czy każdy ze wspólników musi sie sam zarejestrowac dla celów VAT?

    ...a po co, żeby mieć kłopoty ?? ;)
    Dla VAT S.C. występuje jako "jednostka organizacyjna nie
    mająca osobowości prawnej" :) - art.15 ustawy o VAT.

    > - spółka ma być vatowcem więc zgłąsza sie
    > do VAT oddzielnie juz po podpisaniu umowy spółki). Czy również musza
    > otworzyć konta bankowe dla własnych DG

    ...nie widzę potrzeby.
    Ale IMO S.C. konto bankowe mieć musi - z powodu owego VATu.
    O ile "naprawdę małą DG" 1.os. DG IMO da się obskoczyć bez
    konta (choć ma to swoje niedogodności) to VAT S.C. wypadałoby
    płacić z konta S.C. :)

    > (tym samym pieczątki zgodnie z niedawnym watkiem :)

    Z dowcipem i REGONEM ? :)

    > czy jedno konto dla spółki wystarczy? DG otwierane są
    > wyłącznie dla celów s.c. - nie przewiduje się działań poza spółką.

    IMO zdecydowanie.

    > Czy jest jakiś związek pomiędzy nazwami poszczególnych DG a nazwa spółki?

    Moment, moment. Przecież wspólnik nie mający swojej osobnej DG
    zgodnie prawdą zadeklaruje zamiar prowadzenia tylko S.C.... !

    > (poza nazwiskami wspólników rzecz jasna :) )
    > Kolejna sprawa, każdy ze wspólników mieszka w innym mieście, gdzie należy
    > załatwiac sprawy związane ze spółką (US, UM)?

    Przechlapane. VAT gdzie indziej, dochodowy gdzie indziej, PCC
    gdzie indziej, od nieruchomści gdzie indziej... wrrr...

    > Czy w mieście (gminie) będacym siedzibą spółki

    ...poproszę o definicję "siedziby S.C." :) (to nie jest
    takie śmieszne, bo ściśle rzecz biorąc S.C. "siedziby"
    AFAIK nie ma, zaś czy chodzi o "miejsce prowadzenia DG",
    "miejsce przechowywania dokumentów księgowych" czy co
    innego to trzeba by ustawlić :])

    > czy istnieje inna zależność (miejsce zamieszkania któregoś
    > konkretnego wspólnika?)?

    A zastanów się... wylosowanego czy wg alfabetu ?

    > Nie znalazłem opisu procedury rejestracji samej s.c w UM. Czy poza spisaniem
    > umowy spółki (i opłaceniem PCC od wkładu) wspólnicy muszą uaktuanic coś w
    > swoich wpisach DG

    AFAIK dokładnie tak.
    Zdaje się że zbieranie danych o DG (czyli ewidencja) znajdująca się
    w gestii prezydentów miast, burmistrzów i innych takich nie jest
    zbyt ujednolicone (AFAIK nie ma ustawowego wzoru wpisu !) ale
    pole na "listę prowadzonych DG" powinno być.
    U mnie jest taka pozycja: "przedsiębiorca".
    A dopiero niżej "imię i nazwisko".
    Wniosek: do tego pola widocznie chcieli mieć "inne dowolne określenie"
    wg K.C. :) i jak dedukuję to właśnie tam w razie czego wypada wpisać
    listę.
    Przy czym niejednolitość wzorów EDG (i zaświadczeń) powodowała
    już dyskusje :)

    > lub stworzyć nowy wpis dla spółki w UM?

    S.C. nie jest przedsiębiorcą a w UM w EDG spisuje się przedsiębiorców.
    Nie ma jak (zrobić takiego wpisu) !

    > ZUS: czy każdy zgłasza się osobiście czy zgłasza się wspólników w imieniu
    > spółki? (w oczach ZUS chyba jednak każdy wystepuje osobno?). Tak samo
    > opłacanie składek - z konta DG wspólnika czy z konta spółki?

    AFAIK & AFAIR można tak i tak.
    Podejrzewam że z tego powodu (m.in.) pozostawiono wybór dla zaliczania
    ZUS w KUP lub odliczania od podstawy na PIT-5 :)

    > Zgłoszenie spółki w GUS i US: wszyscy wspólnicy z wypisami z ewidencji DG
    > poświadczającymi własną działaność razem gęsiego do GUS i do US i wspólnie
    > wypełniamy wszystkie formularze?

    Zakazu AFAIK nie ma, ale sugerowałbym że te formularze które dotyczą
    "wspólników na sztuki" to chyba trzeba w ilości tylu sztuk ilu
    jest wspólników ;)
    Napisz jak ma być z GUS - bo ja jasności nie mam, ale WYDAJE MI SIĘ
    że spisywana powinna być tylko 1 S.C. (jako "podmiot nie będący
    osobą prawną"), GUSowi IMHO nic do ludzi jako "osób".

    US: NIP każdy swój, VAT wspólnie. AFAIK oczywiście :)

    A ZUS to może ktoś obcykany w tych FFA, FAA, ZZZ i innych takich
    zapoda bo ja się nie znam :]
    Ale: zaplanujcie które identyfikatory (PESEL, REGON, NIP)
    chcecie podać. Najlepiej jednolicie.
    Taka bzdura jest w wykonaniu tfu...rców wiadomego programu,
    że jak poda się np. trzy identyfikatory to później deklaracja
    z tylko dwoma identyfikatorami jest be, bezsens na kółkach !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)