  • Data: 2005-11-22 14:37:46
    Temat: Re: Zakładanie S.C. kilka pytan
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 22 Nov 2005, Marcin Osiński wrote:

    > To "coś" w sensie wspólnik który własnie załozył DG czy s.c?

    S.C.

    > Bo s.c sama z siebie regon chyba dostaje?

    AFAIK tak :)
    Nie mam S.C., na bieżąco nie śledzę, ale na mój rozum REGON
    dostają "podmioty", również "inne podmioty". Wspólnik nie
    prowadzący DG chyba REGONU do szczęścia nie potrzebuje :)

    > No bo co podać na pieczatce spółki oprócz dowcipu? :)

    REGON !!
    :)

    > Czyli każdy do UM, US celem wypisania stosownego NIP-x i no własnie to do
    > GUS czy nie do GUS? :)

    Nie mam chęci na ustawę o statystyce publicznej, a na bieżąco
    nie jestem :] IM*H*O nie każdy - tylko spółka.

    > zgadza się, chciałem sie tylko upewnić że nie ma jakiejś zależąności
    > pomiędzy "vatowaniem" wspólnika a spółki

    Nie ma, i jest to cenna metoda jak grozi przekroczenie przychodów
    z DG o parę tysięcy ponad owe 40 kzł. Bo jak komu zależy na
    braku VAT a chodzi o 45 kzł albo dla odmiany jakąś małą a poręczną
    czynność :) wyłączoną ze zwolnienia z VAT (doradztwo !) to
    rozdzielność S.C. może mu się przydać.

    > Ale w US trzeba coś podać w aktualizacji NIPu każdego ze wspólników jako
    > konto związane z jego DG prawda?

    Oczywiście. Bo jest jego *współ*posiadaczem (konta "s.c") !

    > Dokładnie, z dowcipem i REGONEM. czyli skoro każdy wspólnik musi się
    > podpisac na własnym PIT-5 jako Jan Kowalski Działalnośc Gospodarcza

    ...już ci gonia napisała.
    Zaakcentuję: należności z PIT-5 płacisz TY.
    Jako Jan Kowalski. "osobiście".
    I to czy z dochodów z najmu, z DG czy czego tam jeszcze to już
    sprawa osobna.

    I "pieczątka" występuje tylko na VAT-7, na PIT-5 nie ma !

    > No i właśnie to jest kluczowa kwestia o jaka mi tu głównie chodziło. Jak tą
    > DG zarejestrować żeby ona była tylko celem powołania spółki :)

    Ze względu na obyczaje lokalne IMO trzeba spytać w swoim UM :)

    > nieruchomości nie przewiduje się :D PCC rozumiem każdy swoją część płaci u
    > siebie, dochodowy też (bo każdy płaci jako włąsna DG a nie jako wspólnik
    > spółki)?

    Tak.
    Ale jak ci wyskoczy PIT-4 (zaliczka z dochodów pobrana przez
    płatnika) to się uśmiejesz ;) - przecież to nie TWÓJ podatek.
    Nie dam głowy, ale chyba tak jak VAT wypadnie.

    > Problem z tym VATem... bo VAT płaci spółka zgodnie z art.15 ustawy
    > o VAT - czyli gdzie ten VAT płaci? :)

    Napisano w... ustawie o VAT !
    Jak ma tylko jedno miejsce prowadzenia DG - to tam.
    Niektórzy to miejsce nazywają "siedzibą" ale ścisłe to nie jest.

    > Każdy ze wspólników miejsce prowadzenia będzie miał inne (u siebie w domu
    > zresztą) a faktycznie działac zamierzamy własnie pod adresem jednego ze
    > wspólników.

    Nienienie... mi sie nie podoba.
    W ramach spółki występujecie WSPÓLnie ! - to jest idea S.C.
    Nie widzę możności żeby NIE prowadząc osobnych DG podawać
    *różne* miejsca prowadzenia...
    Jak na mój gust - powinna wyjść lista miejsc prowadzenia !
    A wtedy... wtedy jest cyrk. Bo dopuszcza się (AFAIK) żeby zamiast
    miejsca prowadzenia DG podać... adres zamieszkania :)
    Sprawdź w ustawie czy pokręciłem (piszę "z głowy czyli.. ;>")
    ale chyba zaraz zacznie się zapętlać :)

    > No tak tak ta siedziba to na wyrost troche :) Chodzi o adres pod którym
    > faktycznie będziemy działać, gdzie będa dokumenty itd.

    ..ototo ! "Miejsce przechowywania dokumentów".
    A jak dodatkowo będzie "miejscem prowadzenia DG" to:

    > Adres juz wybralismy
    > :) Tylko czy to od razu "pozwala" na rozliczanie VATu w tym konkretnym US
    > pod który podlega dany adres?

    ...weźże tę ustawę o VAT w garść !
    I przeczytaj, ttch sto parę artykułów cię obowiązuje ;)

    > Ustalonego w umowie spółki lub uchwałą wspólników? ;>
    > Jakaś zasada być musi przecież ten VAT gdzieś płacić trzeba... czy może w
    > tym US który jest w W-wie dla osób bez meldunku? :D

    J.w. - ustawa !

    > No dobra czyli najpierw zarejestrować Dg w UM(gminy), potem podpisac umowe
    > spółki i do UM(gminy) uaktualniać? Czy od razu można jakoś właśnie zaznaczyć
    > że to ma być s.c.? Gdzieś mi się obiło o uszy że umowę spółki można podpisac
    > jeszcze przed zarejestrowaniem poszczególnych DG tylko czy to coś zmienia?

    AFAIK:
    1. rejestruje się ZAMIAR rozpoczęcia DG
    2. nie ma zakazu zawarcia umowy warunkowo.
    W dniu X i "rozpoczniemy jak: 1... 2... 3..."

    O praktykę spytaj praktyków, ja nie mam z S.C. do czynienia :)

    > Listę listę, jaką liste bo obawiam sie że się pogubiłem :)

    Listę DG.
    Czyli
    1. DG 1.osobowa (jak ktoś ma) "remont rur"
    2. S.C. X "usługi prawnicze"
    3. S.C. Y "sprzedaż pietruszki zielonej"
    :)

    Ale to "tych z UM" spytaj. Albo formularz obejrzyj.
    Sprawdź czy nie leży na www twojego UM :>

    > No tak tak, każdy ze wspólników dostanie własny REGON.

    Po co ?

    > Ale czy spółka też
    > REGON dostanie i czy tym samym należy za nią formularz stosowny wypełnić??

    Mi wychodzi że tylko...
    Ale głowy nie kładę ;)

    > Ale spółka tez numer NIP własny dostanie, czyli Ilu wspólników tyle
    > formularzy aktualizacyjnych NIP + jeden NIP dla spółki?

    Tak wychodzi.

    > Dzieki za odpowiedź, trochę to rozjaśniło ale trochę też zagmatwało :)

    ...i tak już zostanie.
    Ilość pytań będzie ci lawinowo rosnąć ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)