    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ZUS - kilka pytań
    Date: Wed, 12 Dec 2007 20:40:40 +0100

    Dnia Mon, 10 Dec 2007 21:49:12 +0000 (UTC), Gasarbaiter napisał(a):

    > 6 lat temu zawiesilem DG i wyjechałem sobie pracować za granicę. W Zusie
    > składałem ZWYKŁE podanie że zawieszam dział. na czas nieokreślony.

    Ale jak? w 2001 roku na piśmie zawiesiłeś w ZUS-ie i wystarczyło?
    No chyba, że wysłałeś pocztą i nie dałeś im szansy na reakcję.

    > Dzwonię do
    > ZUSu (bo po powrocie do Polski zamykam ostatecznie DG) a tam Paniusia
    > informuje mnie że w związku z zawieszeniem powinienem złożyć druk ZUS ZWPA -
    > tylko że takich druków wtedy nie było o ile mnie pamięć nie myli.

    Druki były

    > Boję się
    > sytuacji, że stwierdzą iż nie zawiesiłem działalności (a niestety nie mam
    > pokwitowania tego podania o zawieszeniu - minęło 6 lat)i każą płacić za te
    > całe lata (co grozi mi bankructwem). Ponoć jest prawo że mam trzymać dokumenty
    > przez 10 lat z ZUSu - kiedy ono weszło i czy zaczęło obowiązywać wstecz - tzn
    > np jeśli rok temu to nie muszę mieć dokumentów sprzed 2002 roku itp.

    Nie jest jednak tak źle. Dokumenty zgłoszeniowe masz obowiązek przechowywać
    przez okres 5 lat, te 10 dotyczy rozliczeniowych oraz płatniczych. Zawsze
    przecież możesz już nie mieć kopii ZWPA, które być może złożyłeś, tylko NIE
    PAMIĘTASZ? ;>

    art. 36 ust. 8 i art. 47 ust. 3c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
    a ustawę masz tu:
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0887.htm

    :)

    --