    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem i kredyt
    Date: Sat, 8 Dec 2007 00:11:03 +0100

    On Fri, 7 Dec 2007, x...@p...onet.pl wrote:

    > Tak sobie czytam te nasz prawo i wygląda na to, że (przykład hipotetyczny):
    >
    > - Kupuje mieszkanie na kredyt (rynek wtórny). Płacę 2500zł ratę kredytu
    > miesięcznie, w tym 1000zł kredytu i 1500zł odsetek.
    > - Wynajmuję mieszkanie za 1000zł miesięcznie.
    >
    > ...i:
    >
    > Płacę podatek od 1000zł miesięcznie za wynajem,

    Tylko, jeśli rozliczasz się ryczałtem, który DLATEGO jest niższy, że
    NIE MOŻNA rozliczyć innych kosztów.

    > chociaż na interesie jestem
    > 1500zł miesięcznie do tyłu, w tym 500zł miesięcznie do tyłu jeżeli biorę pod
    > uwagę same odsetki ?!?

    A tu sprawa IMO wygląda tak, że *da* się obejść ten problem, jeśli mamy
    do czynienia z pożyczką wziętą *nie* na zakup mieszkania, ale *w celu
    zarabiania* na tym mieszkaniu.
    Nie bić poproszę, nie ja pisałem ustawy :)
    Niemniej nie ma zakazu ogólnego, żeby taki wydatek jak wydatek na
    odsetki od kredytu były kosztem.
    Pic w tym, że musi on być wzięty *z celem* zarabiania (nie ma przepisu,
    ktory pozwalałby w ogólnym przypadku "przenosić" do kosztów wydatki
    poniesione z innym celem! - rzadkim wyjątkiem jest np. amortyzacja
    wartości środka trwałego, w tym mieszkania - jeśli służy ono do
    zarabiania - ale "dowolnych wydatków" to nie dotyczy).

    Streszczając:
    - oczywistym jest, że jak ktoś założy DG i weźmie kredyt gospodarczy na
    zakup lokalu przeznaczonego na najem to odsetki mogą być kosztem,
    bo sama "gospodarczość" kredytu jest dowodem celu w którym postanowiono
    ponosić koszt
    - nie jest oczywistym, jak należy uzasadnić takie zaliczenie, jeśli
    mieszkanie nie jest majątkiem w DG lecz "wynajmowanym poza DG".
    Zakazu wskazać nie mogę, ale wskazuję wymóg ustawy, iż wydatek musiał
    być *poniesiony* w celu (a nie *przeznaczony* na ten cel, jeśli
    niewyraźnie piszę co mam na myśli, późniejsze przeznaczenie wydatków
    uprzednio poniesionych na inny cel *nie* jest wystarczające wobec
    brzmienia art. 22.1).

    > Dodatkowo mam na koncie bankowym ROR ze 2000 pln cały czas, z których co
    > miesiąc bank nalicza mi parę złotych z oprocentowania, z których to
    > oczywiście odprowadzam podatek - jednocześnie bank zabiera mi miesięcznie
    > 1500zł oprocentowania, którego już od podatku odliczyć nie mogę ?!?
    >
    > Czy coś źle zinterpretowałem, czy tylko wydaje mi się, że to nie jest
    > sprawiedliwe ???

    Jest niesprawiedliwe i postawione na głowie.
    Tym bardziej, że to państwo ma w swojej gestii inflację, która powoduje
    że *zachowanie majątku* wyrażonego w pieniądzu powoduje przyrost
    ilości tegoż pieniadza, a więc przychód do opodatkowania.
    Absurd, nie jedyny :)

    pzdr, Gotfryd