    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajecie nieruchomosci a podatki
    Date: Tue, 10 Apr 2007 12:50:26 +0200

    On Tue, 10 Apr 2007, Karol Nawrot wrote:

    > Z tego, co wyczytalem w internecie, to mozliwy jest tez ryczalt i chyba na
    > niego sie zdecyduje - kwota czynszu to 500 zl, wiec nie przekrocze progu.

    A widzisz. Po podaniu kwoty (12 000/rok) kika rzeczy co do p. widzenia
    staje się prostszych :)

    [...]
    > 1) w jaki sposob mam rozumiec prowadzenie ewidencji? Co bede musial robic?
    > Gdzies wyczytalem, ze jesli bede mial umowe najmu (a taka bedzie), to
    > wystarczy, ze bede przechowywal dowody wplaty. Czy to wystarczy?

    Moim zdaniem lepiej założyć sobie zeszycik, opisać go "uproszczona
    ewidencja VAT" i wpisywać tam kwoty przychodów zwolnionych podmiotowo
    (bo w niej mają być przychody z WSZELKICH źródeł, podlegających
    pod VAT - *formalnie* ma to być ewidencja odrębna od tej potrzebnej
    dla podatku dochodowego :) badź na odwrót - niekiedy wolno ewidencję
    VAT używać dla celów dochodowego, nigdy na odwrót!).
    W archiwach znajdziesz opisy jak to US łupnął np. sprzedających
    na allegro - właśnie za brak ewidencji VAT.

    Podstawa prawna:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    Art.109.

    Przeczytaj uważnie .2 :>

    > 2) czyli - jesli dobrze rozumiemim - kwestie VATu musze dogadac z najemca.
    > Jesli bedzie wolal nizszy czynsz, to bedzie placil kwote netto czynszu, a ja
    > wystapie o zwolnienie.

    Nie trzeba występować o zwolnienie. Występować trzeba ze zgłoszeniem
    oVATowania i żeby było smieszniej - to kosztuje (coś 150 zł).

    > Jesli bedzie wolal wyzsze koszty,

    NIE!!!!!! W żadnym razie "koszty"!
    Jemu żadna różnica, czy VAT odliczy czy nie - choć są tacy, co "lubią"
    dostawać fakturę i już :>
    Tak czy siak, ów VAT nie kwalifikuje się pod "wyższe koszty" - ba,
    JEŚLI z jakiegoś powodu nabywca nie może go odliczyć (i faktycznie
    stanie się ów VAT kosztem), to w sumie taki "wyższy koszt" jest de
    facto "stratą na kasie" (trzeba zapłacić skarbówce :> bo tylko CZĘŚĆ
    zwróci się w postaci obniżenia podatku dochodowego).
    Liczy się ile SPRZEDAWCA może VATu odliczyć.
    Dajmy na to - przy zakupach remontowych.

    Jeśli nic, zaś kupujący może odliczyć wszystko - to jest bez znaczenia
    czy będzie VAT czy nie. A papierków mniej bez VATu.

    > to dolicze mu 22% do
    > czynszu i bede placil VAT - czy dobrze rozumiem?

    Tylko z zaokrągleniem ;)
    Musisz przyjąć za podstawę iż dochody i VAT rozlicza się OSOBNO.

    pzdr, Gotfryd