eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUmowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej › Re: [Wnioski i dalsze pytania] Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
  • Data: 2004-06-21 11:34:40
    Temat: Re: [Wnioski i dalsze pytania] Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 21 Jun 2004, Paweł Niezbecki wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news<s...@s...com.pl>
    >+ > On Sun, 20 Jun 2004, Paweł Niezbecki wrote:
    >+ > [...]
    >+ >> + Załóżmy, że dla świętego spokoju (i NIPu) zawrzemy umowę najmu,
    >+ >> + a spółka cywilna, której jestem wspólnikiem, wystąpi jako Najemca.
    >+ >
    >+ > IMHO niemożliwe. S.C. jest tylko przedsiębiorcą, ale nie jest stroną
    >+ > umowy - stronami umowy cywilnie są zawsze wspólnicy.
    >+ > Chyba żeby coś się zmieniło a ja nie wiem :)
    >+
    >+ Ja tego nie wymyśliłem :)

    ...ale ktoś wymyślił :)
    Na .prawo od czasu do czasu rechoczą, kiedy ktoś chce np. podać
    S.C. do sądu: "nie da się" !

    [...]
    >+ > Wg tego jak rozumiem (a widywałem takie wywody w RP chyba) to pół
    >+ > czynszu jest kosztem twojego wspólnika a drugiej połowy nie ma:
    >+ > samemu sobie nie płacisz :)
    >+
    >+ I podatek płacę od połowy też? :)

    IMHO nie inaczej ! :)

    [...]
    >+ > Moment. Jak S.C. ma mieć dochód *do opodatkowanie* jeśli *nie*
    >+ > płaci podatku dochodowego ?? :)
    >+
    >+ O Bowe, skrótowo się wyraziłem. Spółka to my, wspólnicy. Mamy dochód/dochody
    >+ do opodatkowania działając w ramach s.c.

    No tak. Tyle że tak nie jest.

    Weźmij w garść ustawę o podatku dochodowym i poczytaj art. 8 poczynając
    od pierwszego z brzegu punktu :)
    OSOBNO rozlicza się przychody, OSOBNO rozlicza się koszty - dzieląc
    stosownie jedne i drugie wg obowiązujących w danym miejscu zasad (a to
    może być skomplikowane - przecież dopuszcza się inny podział przy
    zysku a inny przy stracie itp).

    Nie jest wobec tego niczym dziwnym że jeśli w ramach przedsięwzięcia
    wychodzi jakaś kwota przychodu, kosztu lub straty "dzielona" między
    wspólników, to odpowiednia jej część może być u jednych przychodem
    lub stratą podatkową - ale wcale nie powiedziano że z tego wynika
    iż u innych też tak musi być ! Koszt spółki może być KUP dla jednych
    wspólników - ale nie być KUP w rozumieniu PDoOF dla innych.
    Właśnie ze względu na różne ograniczenia, powiązania, wyłączenia
    i wyjątki od powyższych :] (po coś owa ustawa ma artykuły rozwinięte
    na 117 punktów :>)

    Bywa że w częściej zdarzających się sytuacjach ustawodawca przezornie
    postanowił że np. coś nie jest kosztem dla *wszystkich* wspólników
    (np. "praca" w art. 23.1.10) i wtedy jest prosto.
    Ale nie wszędzie... i IMHO z takim przypadkiem mamy do czynienia:
    ponieważ twoja S.C. jest podmiotem "powiązanym" (nie chce mi się
    szukać artykułu, ale jest :)) to wartość czynszową trzeba ustalić
    "rynkowo" bo się przyczepią. Pół tej wartości przypada na ciebie,
    sobie nie płacisz - to owa część nie ma prawa pojawić się (IMO :))
    na twoim PIT-5/5L. Drugie pół płaci wspólniczka...
    Można się zastanawiać jak to ma wyglądać technicznie: czy należy całą
    wartość czynszową wrzucić w KPiR a ty u siebie ekwiwalent połowy
    powinieneś wyłączyć z kosztu przy wpisywaniu do PIT-5(L), czy też
    powinno w ogóle tylko pół iść do KPiR i całe to pół iść "na część
    wspólniczki"...

    [...]
    >+ Co to za forma prawna ("prawo do współużytkowania")?
    >+ Jakiego rodzaju umowę musielibyśmy zawrzeć?

    Hym... załóżmy że razem ze wspólniczką najęlibyście lokal u osoby
    trzeciej (przypominam iż IMO & AFAIK właśnie wy, a nie S.C. :),
    fakt występowania S.C. na f-rze byłby jedynie deklaracją "przeznaczenia
    na cele gospodarcze" bez znaczenia dla praw cywilnych - czyli
    nazwy umowy wg K.C.).
    Jak nazwałbyś prawo jakie miałbyś płacąc (w ramach spółki) pół
    czynszu ? :)
    Może Slayer się pojawi i skomentuje :)

    [...]
    >+ > Hm... niezależnie jak by nie patrzeć na samą umowę najmu, to mi
    >+ > wychodzi że koszty "lokalowe" ponosisz *ty* - albo jako wynajmujący,
    >+ > albo w połowie jako wynajmujący a w połowie jako korzystający na
    >+ > własne cele gospodarcze...
    >+
    >+ A dlaczego akurat w połowie?

    Wyszło mi z twojego tekstu że masz połowę udziału w S.C.
    Jeśli w umowie nie powiedziano inaczej (a jak powiedziano to należy
    z ciebie zedrzeć pasy że się nie przyznajesz :)) to w myśl art. 8
    korzystasz z wszystkiego w spółce w połowie.
    No to w połowie wykorzystujesz lokal na *własne* potrzeby, prawdaż ?
    :)

    >+ Mam już dość. Odechciało mi się spółkowania :)

    Ykm... jak by to nie zabrzmiało: ze względu na konsekwencje ?? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)