  • Data: 2009-11-28 10:55:12
    Temat: Re: Własność prywatna w firmie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 25 Nov 2009, Rafał K. wrote:

    > Czy jeżeli kupiłem przykładowo telefon komórkowy i sprzedawca wystawił
    > fakturę na moją firmę, ale zdecydowałem następnie, że będę tego
    > telefonu używał zarówno do uzyskiwania przychodów z mojej
    > działalności, ale również do celów prywatnych

    Nie bić poproszę, ale czy ta DG to jest "cel państwowy", czy może
    "cel komunalny", a może jednak również "cel prywatny"?
    ;)
    Oczywiście, że DG jest *prywatnym* celem prowadzącego DG OF.

    Myślę tak sobie, że chciałeś spytać o cel zazwyczaj określany
    jako "osobisty".

    > Nie wiem tylko, czy
    > przeszkodą nie będzie to, że faktura na ten telefon została wypisana
    > na moją firmę, a nie na mnie jako osobę?

    Hm... sugerujesz, że firma DG OF nie zawiera imienia i nazwiska,
    czy że wprowadziłeś sprzedawcę w błąd, albo piszesz o DG w formie
    spółki z własną osobowością prawną? ;)

    Zakładając, że pytasz nie o to co napisałeś :), IMO pytanie sprowadza
    się do odpowiedzi na inne pytanie: czy handlujesz telefonami.
    W przypadku zakupu towarów handlowych istnieje (w rozp. o KPiR)
    bezwzględny obowiązek ujmowania zakupu do KPiR.
    Wydaje się, że w takim przypadku nabycie dla celów osobistych
    bezpieczniej "przepuścić" przez dokumentację DG, czyli ująć
    w zakupach towarów handlowych oraz odliczyć VAT, a następnie
    wystawić f-rę wewnętrzną która skoryguje koszt (właśnie tak:
    to *nie* będzie przychód!) oraz doliczy VAT należny (czyli
    w VAT inaczej niż w dochodowym - tak właśnie należy zrobić
    przy "wyciąganiu z firmy" czegoś do celów osobistych).

    Przy braku cech "towarowości" zakupu, nie widać powodów aby
    było *trzeba* ujmować taki zakup w dokumentacji.
    Odsyłam do "pytań Maddy" w archiwach - niby gdzie miałby być
    *obowiązek* uznania czegoś za KUP?

    IMVHO, również jeśli mamy zakup towarów handlowych, z których
    część ma z góry inne przeznaczenie, powinno wystarczyć
    zadekretowanie na fakturze tego przeznaczenia (12 szt towar
    hadlowy, 2 szt do użytku wewnętrznego/wyposażenie, 1 szt
    do celów osobistych).
    Skoro na dokumencie zakupu będzie jasny zapis, że to *nie*
    jest TH, IMHO nikt nie powinien się czepiać.

    Osobna sprawa, to (co piszesz) używanie częściowo do celów
    DG a częściowo nieDG.
    Jest zapis art.23.1.49, który z jednej strony jest bardzo
    rygorystyczny, z drugiej... da się przeczytać na dwa sposoby,
    ze względu na nie dość "oczywiste" znaczenie słowa "lecz".
    Przypomnę:
    +++
    49) wydatków poniesionych na zakup zużywajšcych się stopniowo
    rzeczowych składników majštku przedsiębiorstwa, niezaliczanych
    zgodnie z odrębnymi przepisami do œrodków trwałych - w przypadku
    stwierdzenia, że składniki te nie sš wykorzystywane dla celów
    prowadzonej działalnoœci gospodarczej, lecz służš celom
    osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo
    bez uzasadnienia znajdujš się poza siedzibš przedsiębiorstwa,
    ---
    Pytaniem jest: czy tekst po słowie "lecz" stanowi *samoistne*
    kryterium wywalenia z kosztów, czy jedynie kryterium pomocnicze,
    a warunkiem koniecznym jest zaistnienie kryterium sprzed
    słowa "lecz"?
    W tej drugiej wersji (wydaje się, że do obronienia) fakt
    wykorzystywania *również* do celów osobistych, przy
    wykazaniu używania *również* do celów DG, nie powinien być
    podstawą do "wywalenia z kosztów".
    Przypomnę że ogólna zasada "dzielenia kosztów" nie zawiera
    zapisu na okoliczność wydatków częściowo wykorzystywanych
    na cele nie podlegające opodatkowaniu (zawiera dla
    przypadków różnych celów opodatkowanych oraz zwolnionych
    z opodatkowania).

    No i ST (w przypadku ujęcia w EST) ów zapis nie dotyczy.

    pzdr, Gotfryd