  • Data: 2004-09-02 09:00:03
    Temat: Re: Wkład wspólników
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 2 Sep 2004, Tristan Alder wrote:

    >+ W odpowiedzi na pismo z dnia śro 1. września 2004 23:53 opublikowane na
    >+ pl.soc.prawo.podatki podpisane ildefons:
    >+
    >+ > Jak jest z wkładem wspólników do spółki cywilnej? Czy wystarczy przelać
    >+ > pieniążki na konto spółki? Czy taki przelew trzeba jakoś specjalnie
    >+ > opisać? Spółka to vatowiec na kpir. Jak to zaksięgować?
    >+
    >+ Nijak. Chyba że przepisy się znów zmieniły :)
    >+ DG prowadzona na KC nie ma podziału na majątek spółki lub Twój.

    Niemal w pełni zgoda :)
    W sytuacjach granicznych, ekstremalnych i progowych :) czasem
    jednak bezpieczniej owe pieniądze przelać niż "trzymać w depozycie
    u siebie" - oczywiście dokumentowania potrzebny nie widzę.
    Za przykład może posłuzyć zadłużenie lub niewypłacalność wspólnika
    - przychodzi komornik i "jego" pieniądze może wziąć, ale *majątku
    spółki* (w zakresie uregulowanym prawem - czyli bynajmniej nie tak
    że wspólnik przelewa dowolną kwotę NIE ujętą w umowie !) ruszyć
    nie może. Moze "zająć udział"... ale "wybrać pieniądze" dopiero jak
    spółka się rozwiążę ! (choćby przymusowo :)).
    Patrz pewien post Slyera dawno temu... :)

    >+ Bo sama s.c. czy DG jako taka nie istnieje.

    Owszem.
    Ale istnieje jako "podmiot" w ogóle :) - REGON, NIP i przepisy
    szczegółowe regulujące "wspólność łączną" na przykład w postaci:
    ++++
    Art. 863. § 1. Wspólnik nie może rozporządzać udziałem we wspólnym
    majątku wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majątku.
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik nie może domagać się podziału
    wspólnego majątku wspólników.
    § 3. W czasie trwania spółki wierzyciel wspólnika nie może żądać
    zaspokojenia z jego udziału we wspólnym majątku wspólników ani z udziału
    w poszczególnych składnikach tego majątku.
    ----

    >+ To, że konto jest ,,na firmę'' to
    >+ niewiele zmienia.

    Jak widać - może zmienić sporo.
    Jeśli pieniądze są na koncie "egzekwowanego" dłużnika to komornik
    je konfiskuje bez pytania a ew. później dłużnik musi sądowi (w ramach
    powództwa przeciwegzekucyjnego) wytłumaczyć dlaczego nie leżały
    w kasie spółki - zaś jeśli są w kasie lub na koncie spółki to
    wręcz przeciwnie... komornik musi wytłumaczyć dlaczego ma prawo
    ściągnąć własność dłużnika NIE WCHODZĄCĄ we własność spółki...

    >+ Potrzebujesz kasę ,,firmową'' -- dolewasz. Zbywa --
    >+ odlewasz.

    Słusznie. Z zastrzeżeniem "warunków brzegowych i podobnych" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)