  • 1. Data: 2004-09-01 21:53:06
    Temat: Wkład wspólników
    Od: ildefons <tego_nie ma_ildefons@poczta.onet.pl>

    Witam.

    Jak jest z wkładem wspólników do spółki cywilnej? Czy wystarczy przelać
    pieniążki na konto spółki? Czy taki przelew trzeba jakoś specjalnie opisać?
    Spółka to vatowiec na kpir. Jak to zaksięgować?
    --

    ====
    pzdr.

  • 2. Data: 2004-09-02 05:26:24
    Temat: Re: Wkład wspólników
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia śro 1. września 2004 23:53 opublikowane na
    pl.soc.prawo.podatki podpisane ildefons:

    > Jak jest z wkładem wspólników do spółki cywilnej? Czy wystarczy przelać
    > pieniążki na konto spółki? Czy taki przelew trzeba jakoś specjalnie
    > opisać? Spółka to vatowiec na kpir. Jak to zaksięgować?

    Nijak. Chyba że przepisy się znów zmieniły :)
    DG prowadzona na KC nie ma podziału na majątek spółki lub Twój. Bo sama s.c.
    czy DG jako taka nie istnieje. Istnieją tylko właściciele wykonujący
    czynności gospodarcze. Nie opodatkowujesz przecież przychodów dwa razy, jak
    w ZOO, ale tylko raz, osobistym pitem. To, że konto jest ,,na firmę'' to
    niewiele zmienia. Potrzebujesz kasę ,,firmową'' -- dolewasz. Zbywa --
    odlewasz.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder (numer seryjny #231723)
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 3. Data: 2004-09-02 09:00:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Sep 2004, Tristan Alder wrote:

> [...]
    >+ Nijak. Chyba że przepisy się znów zmieniły :)
    >+ DG prowadzona na KC nie ma podziału na majątek spółki lub Twój.

    Niemal w pełni zgoda :)
    W sytuacjach granicznych, ekstremalnych i progowych :) czasem
    jednak bezpieczniej owe pieniądze przelać niż "trzymać w depozycie
    u siebie" - oczywiście dokumentowania potrzebny nie widzę.
    Za przykład może posłuzyć zadłużenie lub niewypłacalność wspólnika
    - przychodzi komornik i "jego" pieniądze może wziąć, ale *majątku
    spółki* (w zakresie uregulowanym prawem - czyli bynajmniej nie tak
    że wspólnik przelewa dowolną kwotę NIE ujętą w umowie !) ruszyć
    nie może. Moze "zająć udział"... ale "wybrać pieniądze" dopiero jak
    spółka się rozwiążę ! (choćby przymusowo :)).
    Patrz pewien post Slyera dawno temu... :)

    >+ Bo sama s.c. czy DG jako taka nie istnieje.

    Owszem.
    Ale istnieje jako "podmiot" w ogóle :) - REGON, NIP i przepisy
    szczegółowe regulujące "wspólność łączną" na przykład w postaci:
    ++++
    Art. 863. § 1. Wspólnik nie może rozporządzać udziałem we wspólnym
    majątku wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majątku.
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik nie może domagać się podziału
    wspólnego majątku wspólników.
    § 3. W czasie trwania spółki wierzyciel wspólnika nie może żądać
    zaspokojenia z jego udziału we wspólnym majątku wspólników ani z udziału
    w poszczególnych składnikach tego majątku.
    ----

    >+ To, że konto jest ,,na firmę'' to
    >+ niewiele zmienia.

    Jak widać - może zmienić sporo.
    Jeśli pieniądze są na koncie "egzekwowanego" dłużnika to komornik
    je konfiskuje bez pytania a ew. później dłużnik musi sądowi (w ramach
    powództwa przeciwegzekucyjnego) wytłumaczyć dlaczego nie leżały
    w kasie spółki - zaś jeśli są w kasie lub na koncie spółki to
    wręcz przeciwnie... komornik musi wytłumaczyć dlaczego ma prawo
    ściągnąć własność dłużnika NIE WCHODZĄCĄ we własność spółki...

    >+ Potrzebujesz kasę ,,firmową'' -- dolewasz. Zbywa --
    >+ odlewasz.

    Słusznie. Z zastrzeżeniem "warunków brzegowych i podobnych" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-09-02 17:10:43
    Od: ildefons <tego_nie ma_ildefons@poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Słusznie. Z zastrzeżeniem "warunków brzegowych i podobnych" :)

    OK. Czyli jak potrzeba kasy spółce, to przelewam na konto firmy i się niczym
    nie martwię? Tylko, że kiedy zakładaliśmy spółkę to od wkładu musieliśmy
    płacić podatek. Czy od dolewania do spółki kasy też trzeba będzie to robić?
    Czy możemy dowolnie robić przelewy w dowolnych kwotach pomiędzy kontami
    firmowymi i prywatnymi? Czy US się do tego nie przyczepi?

  • 5. Data: 2004-09-03 22:12:20
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia czw 2. września 2004 19:10 opublikowane na
    pl.soc.prawo.podatki podpisane ildefons:

    > OK. Czyli jak potrzeba kasy spółce, to przelewam na konto firmy i się
    > niczym nie martwię? Tylko, że kiedy zakładaliśmy spółkę to od wkładu
    > musieliśmy płacić podatek.

    No jest takie dziwne :)

    > Czy od dolewania do spółki kasy też trzeba
    > będzie to robić?

    Nie.

    > Czy możemy dowolnie robić przelewy w dowolnych kwotach
    > pomiędzy kontami firmowymi i prywatnymi? Czy US się do tego nie przyczepi?

    Jak wlejesz nagle milion, US może zapytać ,,skąd to masz''. Ale to już
    Ciebie prywatnie.