  • Data: 2004-02-18 15:45:18
    Temat: Re: VAT po 1 maja - ciekawa konkluzja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 18 Feb 2004, WSm wrote:
    [...]
    >+ I teraz - co z VAT-em naliczonym od takich zakupów: przy dalszym uznawaniu
    >+ KU ryczałtowych - nie ma chyba żadnej możliwości odliczania,

    Zastrzegam: piszę na podstawie zasad obowiązujących "na dziś",
    ani projektu nie czytałem, ani komentarzy, tylko słyszałem
    komentarze nt. tego "co to się będzie w Sejmie działo" :]
    W tych warunkach - nie masz racji.
    VAT wolno odliczać, chyba że:
    - służy do osiągania przychodów zwolnionych
    - nie wolno na podstawie przepisów szczegółówych (np. VATu
    od paliwa dla sam. osobowych czy od zakupionych usług gastronomicznych)
    - zakup *nie może być* KUP

    Zauważ: "nie może być", a nie "nie jest".
    Taka konstrukcja rozwiązuje problemy m.in. przy zakupie ST (które
    KUP *nie są*, ale mogą *stopniowo się stać* w ramach amortyzacji);
    to że owa konstrukcja generuje nowe problemy pt. "czy wolno wyrzucić
    f-rę zakupową VAT do kosza" to inna rzecz :)
    Ale skoro przepisy *pozwalają* zaliczyć ów zakup do KUP, to
    nieskorzystanie z owego prawa (a w zamian skorzystanie z "ryczałtu")
    nie powinno blokować odliczania.
    No, chyba że... że w UoPDoOF będzie że "wtedy NIE MOGĄ BYĆ KUP"
    (nie sprawdzałem), ale chyba tak nie jest :) (tylko coś a'la:
    "jeśli podatnik nie wyliczy to moze przyjąć ryczałt" bądź też
    na odwrót :))

    >+ można - jak i obecnie jest to dozwolone - wykazać KU rzeczywiste
    >+ - i wówczas można by było odliczać VAT - tylko czy to będzie w ustawie?

    Jeśli w ustawie nie będzie nowego ZAKAZU, to pewnie będzie wolno :)

    >+ Nic na ten temat nie wiem,
    >+ więc pytam mądrych ludzi w grupie:)

    Ja tam mądry z VAT nie jestem. Spróbuj przeczytać ustawę dwa razy
    pod rząd (ale ze zrozumieniem !) i powiedz że czujesz się mądry... :>
    BTW: ustawa o VAT (i parę innych tekstów) powinny być uzywane
    przy testach "szybkiego czytania" :>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)