  • Data: 2004-07-22 15:24:52
    Temat: Re: Uzyczenie mieszkania dla czlonka rodziny
    Od: Maddy <m...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik J. napisał:
    > Witam,
    >
    > pragne uzyczyc swoje mieszkanie - bratu zony.
    >
    > czy brat zony jest czlonkiem rodziny w mysl art. 16 ust. 2 pkt ustawy o
    > podatku dochodowym od osób fizycznych?
    >
    > spotkalem sie z dwoma intepretacjami:
    >
    > 1. Za członków rodziny podatnika zgodnie z przepisem art. 111 par. 3
    > ordynacji podatkowej uważa się zstępnych, wstępnych, rodzeństwo, małżonków
    > zstępnych, osobę pozostającą w stosunku przysposobienia oraz pozostającą z
    > podatnikiem w faktycznym pożyciu.

    Ustawa o PDOF mówi że nie ustala sie przychodu z nieodpłatnego
    korzystania z nieruchomości:
    art.16
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny[..]

    Nie ma dokladniejszej definicji rodziny dla tego przepisu więc
    należaloby sie odwołać do definicji w ordynacji podatkowej.

    > 2. za członków rodziny uznaje się osoby należące do I i II grupy w mysl
    > ustawy o darowiznach i spadkach.

    Ta definicja dotyczy tylko ustawy o spadkach i darowiznach, ordynacja ma
    wyższy priorytet jeżeli inna ustawa nie odwołuje się konkretnie do
    ustawy o spadkach.
    Zresztą ustawa o PDOF odwołuje sie do tej definicji w innym miejscu -
    przy wyłaczeniu z przychodow z działalności gospodarczej świadczeń od
    czlonków rodziny mieszczących sie w I lub II grupie okreslonej w ustawie
    o podatku od spadków i darowizn.
    Z tego wynika wiosek że gdybny stawodawcy chodził o tą szczególną
    klasyfikacje to by sie do niej odwołał także we wspomnianym at. 16. A że
    się nie dowolał to znaczy że obowiązuje definicja z ustawy najwyższej
    priorytetowo dla regulacji podatkowych - czyli z ordynacji podatkowej.

    > w dwoch roznych US - panie przez telefon - udzielili mi zarowno jednej jak i
    > drugiej odpowiedzi.

    Może zastanówmy się czy mieszkanie jest tylko Twoje (majątek odrębny -
    np. nabyles je przed slubem lub macie rozdzielnośc majątkową) czy może
    rowniez Twojej żony (nabyte po ślubie, macie małżeńską wspólność
    majątkową). Bo jeżeli jest tez Twojej żony to smiało możemy przyjąć że
    to żona, za Twoją zgoda, uzycza to mieszkanie. A wtedy mamy o czynienia
    z powiązaniami siostra-brat i tu nie ma żadnych wątpliwości - mieści sie
    to w najwężej pojętej rodzinie.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl