    From: ajt <a...@u...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Usługi/licencje(?) z Polski do USA a VAT
    Date: Sun, 11 Dec 2005 16:54:54 +0100

    macias wrote:
    > Witam!
    >
    > Jestem już tak skołowany tymi wszystkimi rozporządzeniami i ustawami, że
    > potrzebuję spójnej i koknkretnej pomocy. Chyba nim ochłonę i sobie to
    > uporządkuję, minąłby miesiąc, a decydować muszę teraz.

    Mam dokładnie ten sam problem, tylko że zdjęciami w agencjach stockowych :)

    > Chcę (działalność gospodarcza) wykonywać (na zamówienie) projekty graficzne dla
    > klientów z USA. Sam projekt byłby przesyłany do klienta on-line zaraz po
    > uiszczeniu należności (karta, przelew - chociaż nie liczę na duże
    > zainteresowanie przelewami lub pośrednicy typu MoneyBookers, iKobo) oraz na CD
    > pocztą tradycyjną (docierałby do klienta w późniejszym terminie).
    >
    > Mam wielki problem z VATem.
    Ja też :)
    > Czy w ogóle opłaca się być w tym przypadku płatnikiem VAT? (Obroty nie będą
    > wysokie). Zakładam również możliwość _sporadycznego_ świadczenia tych usług
    > (czy też udzielania licencji, bo też nie wiem, jak to formalnie zaklasyfikować)
    > dla klientów wewnątrz UE (w tym także Polski).
    Jak to wygląda u watowca:
    Przeczytaj art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o vat. Wynika z niego, że dla
    pewnej grupy usług (Twoje IMHO się łapią) miejscem świadczenia jest kraj
    nabywcy, a tym samym nie podlegają one opodatkowaniu w Polsce. W
    przypadku krajów "trzecich", poza unią, dotyczy to zarówno usług dla
    firm jak i osób fizycznych. W krajach unii warunkiem jest by odbiorcą
    był płatnik podatku od wartości dodanej, czyli ichniego vatu.

    Sprzedaż osobie fizycznej w USA nie wymaga wystawienia faktury.
    Księgujesz przychód (kpir czy ryczałt, nie wiem, co w końcu wybierzesz),
    a do potrzeb vatu prowadzisz ewidencję przychodów ze sprzedaży takich
    właśnie, nie podlegających u nas opodatkowaniu, usług. (W nowej
    deklaracji VAT-7 jest przewidziana odzielna pozycja, gdzie to należy
    wpisywać).
    Sprzedaż osobie fizycznej (albo prawnej, ale nie będącej płatnikiem
    vatu) w unii księgujesz tak samo jakbyś sprzedał w Polsce, czyli z vatem.
    Jeśli sprzedajesz firmie, to Art 106 ust 2 nakłada na Ciebie obowiązek
    wystawienia faktury. Jak powinna w takim wypadku wyglądać, mówi Par. 30
    ust. 2 rozporządzenia o fakturach (zobacz mój równoległy wątek). Faktura
    dla firmy unijnej musi zawierać odpowiednik naszego nipu, posiadany
    przez tę firmę.
    Art. 86 ust 8 pkt 1 daje prawo odliczenia vatu z zakupów w przypadku
    świadczenia omawianych usług. Czyli w praktyce, jeśli będziesz robił
    projekty wyłącznie do USA, to będzie Ci przysługiwał zwrot całego vatu
    od zakupów na firmę. Oczywiście przy założeniu, że słusznie zaliczyłeś
    wydatki do kosztów uzyskania przychodów i potrafisz wykazać ich związek
    z usługami.
    W przypadku zwrotu podatku urzędy skarbowe są bardzo nieufne, więc
    możesz się spodziewać kontroli, czy zwrot rzeczywiście się należy.
    Dlatego bardzo ważne jest przestrzeganie wszystkich zasad w związku z
    dokumentowaniem.
    W praktyce radziłbym Ci na razie pozostać niewatowcem, chyba że
    planujesz jakieś większe zakupy na firmę i nęci Cię zwrot podatku :)
    Jak interes Ci się rozwinie, to będziesz musiał przejść na vat, bo limit
    zwolnienia jest raczej niski.
    Ja jestem vatowcem już 10 lat, więc nie mam wyjścia.
    > Czy muszę zakupić kasę fiskalną?
    Kasę muisz zakupić po przekroczeniu określonego obrotu na rzecz osób
    fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub rolników
    indywidualnych.

    UWAGA: Powyższe to tylko moje dotychczasowe ustalenia, niekoniecznie
    prawidłowe :)
    Pozdrawiam
    @