  • Data: 2007-05-11 05:55:18
    Temat: Re: Umowa o pracę, a dodatkowy dochód. Co na to US ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 10 May 2007, sawic wrote:

    > Przychodzi mi na myśl analogia:
    > Co by było gdybym tak jak wcześniej powiedziałem nie mógł podjąć dodatkowego
    > zatrudnienia, i jakaś firma zgłosiła by się do mnie z propozycją powieszenia
    > reklamy na moim płocie za jakąs określoną sumę, płatną w okresach
    > miesięcznych.

    - dla podatku dochodowego jest to najem, oddzielne źródło dochodu
    (nie DG i nie umowa wykonywana osobiście)
    - dla ZUS jest obojętne, bo w zakresie definicji DG ZUS odwołuje się
    do dwu kategorii definicji z ustawy o podatku dochodowym (DG
    wg UoPDoOF oraz *niektórych* form działalności osobistej)
    - dla VAT jest to DG, tj wymaga albo skorzystania ze zwolnienia albo
    rejestracji, tak czy siak wymaga prowadzenia ewidencji
    - dla DG w rozumieniu przepisów o ewidencjonowaniu DG nie jest
    to DG
    ...i tak jeszcze parę razy, bo coś 7 definicji DG (różnych) się
    ktoś już doliczył :]

    > Jest to stałe i ciągłe źródło dochodzu,

    ...więc spełnia definicję DG VAT...

    > aczkolwiek nie wydaje mi się, abym
    > musiał w takim przypadku zakłądać własną DG.

    ...bo nie spełnia definicji DG wg przepisów o DG (nie jest handlem,
    działalnością wytwórczą itp)

    > Jak to później powinienem rozliczyć z US ?

    Osobno dochodowy, osobno VAT :P

    Prawdę mówiąc (patrz archiwum), kilka razy zahaczałem o tę sprawę,
    znaczy o zasady *wynajmu praw*.
    Zauważ, że Twoje porównanie *byłoby* całkiem zgrabne, jakby nie
    jeden mały, malutki szczegół:
    _117.html
    +++
    Art. 659.
    § 1. Przez umowę najmu wynajmujšcy zobowišzuje się oddać najemcy
    rzecz do używania [...]
    ^^^^^
    ---

    Płot jest RZECZĄ.
    Czym jest strona www?

    Jest całkiem sporo zapisków (w tymże KC) pt. "stosuje się".
    I prawdę mówiąc, IMVHO można by rozważać, czy w przypadku kiedy ktoś
    otrzymuje "pożytki ze strony" na własny rachunek nie będzie to
    dzierżawa - bo wtedy sprawa jest prosta jak drut kolczasty:
    +++
    Art. 709. Przepisy o dzierżawie rzeczy stosuje się odpowiednio
    do dzierżawy praw.
    ---

    Ale dla najmu takiego jasnego zapisku nie widzę, zaś obawiam się
    że reklama jest traktowana jako "korzystanie dla siebie", a nie
    jako "czerpanie korzysci z przedmiotu".

    pzdr, Gotfryd