  • Data: 2007-04-25 20:43:31
    Temat: Re: Ulga odsetkowa i PIT 2K
    Od: "Krzysztof Michalowski" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Adam.B <a...@o...pl> napisał(a):

    > Witam,
    > W 2006r kupilem od developera nowe mieszkanie, rowniez w 2006 podpisalem akt
    > notarialny. Na zakup mieszkania wzialem kredyt.
    > Z tego co wiem moge sobie odsetki od kredytu odpisywac od podatku, ale mam
    > pewne watpliwosci.
    > Jest przepis, ktory mowi, ze od rozpoczecia budowy do pozwolenia na
    > uzytkowanie nie moze uplynac wiecej niz 3 lata. Niestety u mnie jest wiecej
    > (pozwolenie w 1998, ukonczenie w 2002r)
    > Czy te 3 lata to dotycza tez mnie, czy to sie stosuje tylko wtedy, jesli
> [...]

    Witam,
    w ustawie jest pewien zapis, na który powinieneś zwrócić uwage, a mianowicie
    art. 26b... W ust. 1 są opisane inwestycje i zakup mieszkana od developera to
    punkt 3 tego ustepu:

    "Art. 26b.
    1. Od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza
    się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki
    na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi o którym mowa
    w art. 3 ust. 1, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie
    własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z: (...)
    3) zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w
    takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w
    wykonywaniu działalności gospodarczej, albo"

    W ust. 2 są wymienione warunki i tak pkt 4) stanowi iż inwestycja wymieniona w
    ust. 1 (czyli wszystkie 4 punkty) dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a
    ponadto w przypadku inwestycji:

    (I teraz to najważniejsze:)

    a) o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo pkt 4 (czyli budowa lub ogólnie mówiąc
    przebudowa) - zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat... itc (ciach)

    I teraz to co Ciebie (i mnie) interesuje:

    b) o których mowa w ust. 1 pkt 2 albo pkt 3 (czyli wniesienie wkładu
    budowlanego lub _zakup_ lokalu) - została zawarta umowa o ustanowieniu
    spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego
    albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu
    mieszkalnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub
    lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik.

    Czyli z tego wynika (moim zdaniem), iż ograniczenie 3 lat nie dotyczy stanu
    faktycznego, kiedy kredyt zaciągamy na zakup mieszkanie od developera
    (inwestycja wskazana w art 26b ust. 1 pkt 3). Dotyczy zaś kredytu na budowę
    (inwestycja wskazana w art. 26b ust. 1 pkt 1).

    W Twoim przypadku powinno się wskazać rok podpisania aktu notarialnego jako
    rok zakończenia inwestycji. W przypadku zakupu mieszkania rokiem zakończenia
    inwestycji nie jest rok uzyskania pozwolenia na uzytkowanie, a rok
    przeniesienia własności lokalu. Dla developera rokiem zakończenia inwestycji
    byłby rok uzyskania pozwolenia na uzytkowanie.

    Uff.. mam nadzieję, że nie zagmatwałem za bardzo.

    Pozdrawiam
    Krzychu