  • Data: 2005-12-24 11:44:34
    Temat: Re: Ulepszenie? Nie wiem jak ugryźć wymianę komputerów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 24 Dec 2005, Cavallino wrote:

    > Znaczy że przy padzie dysku i niemożliwości zastąpienia go analogicznym masz
    > Windowsa od nowa kupować?

    Faktyczne ograniczenia związane z aktywacją pozwalając zmienić
    dysk - nie pamiętam ile razy.
    To co M$ twierdził... zmieniało się w czasie :]

    > Ciekawe czy przed którymkolwiek sądem by to wygrali..

    To jest osobna sprawa: pierwszy problem to "problem lepszego
    adwokata", a drugi to czy w takim razie *w ogóle* OEM ma
    sens jako licencja.
    Dyskusji sporo było na .prawo, kilka lat temu sam się wmieszałem ;),
    pamiętam iż w Niemczech M$ przegrał przed sądem sprawę w której
    zarzucił użytkownikowi nielegalne korzystanie z OEMa (a podobnoż
    sytuacja prawna w .pl jakoś drastycznie się nie różni).
    Jeśli chodzi o mnie to owszem - uważam iż zapisy o "egzemplarzu"
    w ustawie przeczytać umiem :) i wniosek byłby taki iż jedyna rzecz
    czym "OEM" różni się od "normalnej" licencji to... brak supportu.

    Czy ktoś w .pl taką sprawę wygrał (albo przegrał) - nie wiem.
    Jest wysoce prawdopodobne iż firmy bazujące na "własnych warunkach
    licencjonowania" faktycznie zastraszają tych użytkowników których
    można zastraszyć, a jeśli ktoś naprawdę gotów jest iść "na noże"
    to odstępują (aby nie zaryzykować przegrania) - ale tego też nie
    wiem.
    Brak wyroków wskazywałby na to że może tak się dziać - oczywiście
    pomijając wyroki w przypadkach kiedy ktoś nie miał ŻADNEJ licencji.
    I AFAIK to nie Microsoft narzuca najostrzejsze warunki, ktoś
    wspominał że Borland *w ogóle* zabrania odsprzedaży swojego
    programu (kupiłeś to się męcz, sprzedać ci nie wolno).
    A to już w ogóle gryzie się z przepisem stanowiącym iż poza
    zakazem najmu/dzierżawy/użyczenia ograniczeń na "obrót egzem-
    plarzem" ograniczeń kłaść nie wolno.

    No i zarzut co do "plakietkologii" (wszelkich hologramów, domagania
    się f-r zakupu itp) też jest taki sobie: czy z faktu iż takie
    wymagania firma "X" prezentuje na szkoleniu dla policjantów wynika
    iż ona są obowiązującym prawem ?
    Dla mnie to nic a nic jasne nie jest ;>

    [...obudowa...]

    > Nie, bo nalepka nie jest niezbędna.

    Ja tam nie mam zamiaru się sprzeciwiać :>
    To też zdaje sie było "zdaniem M$").

    > Raczej utratę (zdaniem MS) prawa do korzystania z tego Windowsa po wymianie
    > czegoś tam.

    Owo zdanie obejmowało AFAIK listę rzeczy stanowiących "niezbędną
    część komputera", myszkę pamiętam :> ale obudowy... chyba nie!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)