    From: "Arek" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: UMOWY O DZIELO BEZ VAT.
    Date: Sat, 19 Jun 2004 00:36:04 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@pa114.ostroleka.cvx.ppp.tpnet.pl

    Adamski napisał(a) w wiadomości: ...
    >Jezeli w umowie zlecenia/o dzielo zapisze nastepujace punkty
    >
    >PRAWNE WIEZY CO DO WARUNKOW WYKONANIA UMOWY
    >generalnie czego umowa bedzie dotyczyc
    >WYNAGRODZENIA
    >np ze za zlecenie zaplace 100 PLN

    To i tak powinno być w umowach dotychczas podpisywanych.

    >ODPOWIEDZIALNOSCI
    >za zle wykonane zlecenie zleceniobiorca zaplaci umowna kare
    >zleceniodawcy w wysokosci 100 PLN

    W ustawie jest o "odpowiedzialności zleceniodawcy" a nie -biorcy,
    prawdopodobnie wobec osób trzecich (klientów), bo jeżeli wobec
    zleceniobiorcy to gorzej... bo może chodzić o odpowiedzialność za
    wypadki przy realizacji zlecenia (jak np. w umowie o pracę)

    >To moge swobodnie przekraczac magiczna kwote 10 000 EUR takimi >zleceniami
    >bez VAT??

    Od maja do końca roku to już tylko ok 6600 euro. Kwota była już
    gdzieś podana oficjalnie.

    >Tylko czy nie sa to przyapdkiem cechy umowy o prace?
    W umowie o pracę nie ma kar umownych - za ew. szkody można potrącić
    do równowartości 3 pensji i to odpowiednio rozłożone w czasie. Chyba,
    że coś zmieniono w KP.

    Ustawodawcy chodziło pewnie o to, aby VAT nie objął umów będących
    de facto przedłużeniem umowy o pracę z własnym pracodawcą - to
    pracodawca ew. dolicza VAT do towaru/usługi. No i aby VATowcy z DG
    nie omijali VATu biorąc umowy-zlecenia/o dzieło na to samo. Miało
    wyjść dobrze, wyszło jak zwykle...
    Czekam na odważnego, któremu US odpowie na podst. art 14. Ordynacji
    Podatkowej. A propos: w radio usłyszałem, że min. finansów zabiega o
    to, aby interpretacje US nie były wiążące i zastosowanie się do nich
    nie chroniło przed karami.
    --
    Arek