  • Data: 2009-12-12 10:33:55
    Temat: Re: Sprzedaż usługi i towaru
    Od: Waldemar Fraś <w...@n...ekrakow.net> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Traktujesz je jako materiały *pomocnicze* (i dlaczego tak) czy
    > jako *podstawowe* (i dlaczego tak)?
    > A drugie pytanie: "czy towary i usługi" to niby która pozycja
    > (kolumna w KPiR), skoro pytasz o *koszty*?

    chodziło mi o zakup towarów i usług, pozycja 10 w KPiR.
    A pytanie takie, czym się różnią materiały *pomocnicze* od *podstawowych*?

    Znalazłem taki opis:
    # materiały (surowce) podstawowe czyli materiały, które w procesie
    produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją
    gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również
    materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z
    wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania
    wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli
    opakowania te nie są środkami trwałymi
    # materiały pomocnicze czyli materiały nie będące materiałami
    podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i
    bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości

    W przypadku rzeczonych przeze mnie instalacji elektrycznych, np. kable,
    rozdzielnice itp są raczej materiałami podstawowymi.

    Tak czy siak, jak takie rzeczy księgować w kolumnę 10 czy 13?
    A druga sprawa, jak się to ma do siebie w księgowaniu jeśli na początku
    kupię coś do instalacji a w niej nie zostanie wykorzystane tylko pójdzie
    na sprzedaż jak zwykły towar handlowy?

    --
    pozdrawiam
    Waldemar Fras'