    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż nieruchomości - PODATKI
    Date: Fri, 3 Jul 2009 09:16:19 +0200

    On Tue, 30 Jun 2009, melon wrote:

    > Prowadzę działalność gospodarczą (wpis do ew. DG, VAT, KPiR) i chcę nabyć
    > nieruchomość - działkę (nie na cele DG, lecz na budowę budynku mieszkalnego
    > dla mnie, czyli bez żadnego wpisywania do środków trwałych :) i ujmownaia w
    > księgowości firmy).
    >
    > Sprzedający - nie wiem czy prowadzi DG - to się okaże dopiero ;-)
    >
    > --------
    >
    > Teraz pytania:
    > - kto płaci podatki wynikające z aktu notarialnego kupna-sprzedaży
    > nieruchomości?

    Sądzę że powinieneś rozdzielić pytanie na dwa:
    - podatki wynikające z TRANSAKCJI
    - podatki wynikające z OPŁAT

    > - jeżeli wyniknie, że ja to jaka jest stawka podatku jaką muszę zapłącić?

    Jeśli z transakcji nie wyniknie VAT, to będzie PCC - chyba 2%, i PCC
    płaci kupujący.
    Jeśli z transakcji wyniknie VAT (czyli sprzedawca jest przedsiębiorcą)
    to oczywiście powinien być już ujawniony w cenie! (tak jak przy
    każdej sprzedaży - co wynika z ustawy o cenach, jeśli przy określaniu
    ceny nie powiedziano inaczej): VAT zasadniczo działa tak, że płaci
    go kupujący, ale sprzedawcy (sprzedawca go odprowadza, to nie
    kupujący leci do US z deklaracją i portmonetką).
    O ile pamietam dla nieruchomości wpisali wyjątek - że płaci się
    zarówno VAT jak i PCC, przy czym trzeba by sprawdzić kiedy toto
    zapisano (bo podejrzewam że przy okazji wejścia do UE, a wtedy
    ten zapis może byc równie "prawny" jak przepis o odliczaniu VAT
    od samochodów).

    > - czy nie będę musiał czasem zapłacić dodatkowo podatku VAT?

    Co to znaczy "dodatkowo"?
    VAT jest w cenie i basta.
    Od opłaty notarialnej na pewno - jest w cenie opłaty, ale jest
    zazwyczaj osobno wymieniany w tresci.

    pzdr, Gotfryd