  • Data: 2008-11-04 19:52:18
    Temat: Re: Spis z natury iŚrodki trwałe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 4 Nov 2008, Adam.O wrote:

    > Witam serdecznie.
    > Do września byłem jednoosobową DG i rozliczałem się w oparciu o kartę
    > podatkową.
    > Od 1 Października rozszerzyłem działalność, zaprowadziłem KPiR i stałem się
    > vatowcem.
    > Działalność prowadzę w domu, a biurem jest mój pokój.
    > Co powinien zawierać spis z natury na dzień przekształcenia firmy? Tylko te
    > przedmioty które używałem w działalności? Czy wszystko co znajduje się w
    > biurze, a stanowi moją prywatną własność?

    Tu widzę problem i nie podejmuję się odpowiedzi.
    O ile gdzieś w 2003 uregulowano jednoznacznie status ST które
    są rozliczane *w całości* przez KPiR (metodą określenia "ujęte
    w ewidencji", więc jasne jest że nieujęte traktuje się inaczej)
    to z samej zasady ryczałtu wynika, że "zwolnienie z rozliczenia
    podatku" ma objąć wszystko co jest *związane* z DG - a to by
    oznaczało przymus zaewidencjonowania (w roli wyposażenia lub ST).
    Ale to moje gdybanie luzem - ryczałtami się nie zajmuję, doradcą
    podatkowym nie jestem a jedynie podatkologiem stosowanym ;)
    z okazji prowadzenia własnej KPiR.

    [...]

    > Rzecz w tym, że zakup tego sprzętu został w dużej części dofinansowany przez
    > PFRON. Faktury oczywiście mam i są to faktury wystawione na moje nazwisko.
    > Pytanie: czy fakt, że zakup został dofinansowany ma jakieś znaczenie?

    Ma.

    > Czy
    > mogę w całości przepisać wartość sprzętu z faktur i wprowadzić te przedmioty
    > jako środki trwałe i je amortyzować?

    IMO powinieneś.

    > Czy powinienem jakoś to podzielić i rozliczyć?

    Odnoszę wrażenie, że masz zaległości w czytaniu ustawy ;)
    Naprawdę, jak chcesz mniej wiecej WIEDZIEĆ co robisz, to OPIS
    postępowania jest w przepisach.
    Uprzedzam że "niezjadliwy", ale nie ma wyjścia - sam się
    wpakowałeś ;)
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Po polsku: dobrze gadasz.
    Ale na jakieś 98% masz na myśli zły wniosek :O (podejrzewam, że
    myślisz o poddaniu amortyzacji *części* wartości, dobrze podejrzewam?)
    Otóż *amortyzacja* NIE JEST tożsama z *zaliczeniem w koszty*.

    Coś Ci zacytuję:
    +++
    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...dużo...]

    45) odpisów z tytułu zużycia œrodków trwałych oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad okreœlonych
    w art. 22a-22o, od tej częœci ich wartoœci, która odpowiada
    poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym
    zakresie tych œrodków lub wartoœci niematerialnych i prawnych,
    odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym
    albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
    ---

    Czujesz numer?
    Amortyzować trzeba (całość).
    Ale w koszty zalicza się tylko tę część, która "nie była
    zwrócona w jakiejkolwiek formie".

    Oczywiście rozumiem że rozumiesz, iż w momencie zakładania
    EST trzeba "przeliczyć amortyzację" za okres ryczałtu?

    Coś jeszcze.
    Piszesz:

    > Mam kilka przedmiotów które zakupiłem przed rokiem.
    > Przedmioty te przekraczają, a właściwie
    > rok temu ich wartość przekraczała 3500Zł

    Czy dobrze mi się wydaje, że one są wpisane do wykazu ST?

    pzdr, Gotfryd