    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Spis z natury a usługi(WNiP?) w toku
    Date: Mon, 13 Aug 2007 09:22:12 +0200

    On Sat, 11 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Jak dla mnie, z jednej strony jest to jakoś uzasadnione, a z drugiej
    > nikt(?) by chyba nie wpadł na to, żeby wynagrodzenia dla pracowników którzy
    > wytwarzają
    > kod który potem sprzedawany jest w postaci praw autorskich, wpisywać do kol.
    > 10
    > - idzie to do kol 12 i tyle.
    >
    > W takim układzie, wynagrodzenia z tytułu umow "osobistych" na soft, wraz z
    > przeniesieniem praw,
    > umów z innymi DG na soft, wraz z przeniesieniem praw, IMVHO kwalifikują się -
> [...]

    IMHO tak, z zastrzeżeniem że jak ustawa stanowi że coś NIE JEST KOSZTEM,
    to podanik musi się zastosować do ustawy, niezależnie od tego co
    minister wymyślił.

    Stąd moja uwaga - do rozważenia jest, czy w takim razie wydatek
    o charakterze niematerialnym należy w ogóle ujmować w kosztach, czy
    wypadnie go korygować w kosztach ogólnych (?) in minus.

    Kilka lat temu miałem taki przypadek: f-ra za częściową usługę
    (od podwykonawcy) dla mnie w grudniu, ale moja f-ra dla klienta
    w styczniu.
    Ponieważ była to "typowa usługa" (a ściślej od podmiotu gospodarczego),
    to zwyczajnie ująłem ją w KUP w roku uzyskania przychodu (w styczniu).
    Niemniej tu na grupie BYŁY głosy, że taką usługę należało "zaremanentować".
    Trzeba przyznać, że opis z rozporządzenia (par.27) też mi raczej wskazuje
    na "rzeczy", i dlatego zrobiłem jak zrobiłem (podatkowo bez różnicy,
    ale wpisy inne).
    Jak postępować *z prawami* minister nie był łaskaw napisać, niestety.
    W głowie mu się nie zmieściło że ktoś na KPiR prawami handluje? ;>

    Niemniej ustawa sprawę stawia jasno:
    - sprzedaż praw jest przychodem
    - nabycie praw jest kosztem
    - koszty *bezpośrednie* ujmuje się w tym roku, w którym uzyskano
    *odpowiadający im* przychód.

    ...a to ustawa jest nadrzędna.

    > Inna kwestia to tak, że skoro taki zakup praw na cele odsprzedaży
    > nie jest WNiP, ani nie jest towarem/materiałem w sensie fizyczności, to musi
    > być chyba usługą?

    Ha!
    Tak to zrobiono dla podatku VAT.
    Ale nie dla dochodowego.
    Załóżmy, że kupujesz "do dalszej odsprzedaży" 50 licencji.
    Czy należy inaczej traktować te licencje, jeśli
    - są wyrażone jedynie niematerialnie, tj. mamy kartkę "niniejsza osoba
    jest uprawniona do wydania 50 sztuk licencji na oprogramowanie,
    z obowiazkiem zwrotnego podania wykazu klientów"
    - są połączone ze zmaterializowanym "wyznacznikiem oryginalności"
    wymyślonym przez wydawcę licencji, w postaci dajny na to hologramu

    ...a jeśli tak, to dlaczego?
    Przyznaję, ze to JEST zgryz.

    > Ktoś się dołączy do dyskusji jak to wszytsko pogryźć żbey było dobrze :) ?

    Też czekam na chętnych!
    Może Maddy kiedyś się obudzi ze snu letniego i zajrzy ;)

    > Podsumowując moje obecne zdanie:
    > ---------------------------------------
    > 1) Spis z natury jest spisem z _natury_ - a licencje i prawa majątkowe są
    > sztucznym wytworem człowieka

    ...[rzep] a "produkcja w toku" nie jest? ;)

    > 2) W związku z tym wpisuje się tam tylko rzeczy, albo jako samodzielne
    > pozycje,
    > albo jako części usług w których wykorzystano te rzeczy
    > 3) Spis z natury jest ściśle związany z kol. 10(i 11) KPiR, w związku z tym
    > do kol. 10(11)
    > też wpisujemy tylko rzeczy

    ...a co z "licencjami na odsprzedaż"? Podejrzewam że jakieś 99%++
    podmiotów liczy je jak "towar".
    Hm...

    > 4) Usługa w której nie (z)użyto rzeczy nie ma nic wspólnego z kol. 10(11) i
    > spisem z natury
    > 5) Licencje w postaci niematerialnej(bez pudełka :) ) i prawa majątkowe,

    Dobra, a co "pudełko" ma do tego, właśnie tu jest problem?
    Nie wiem czy pamietasz/wiesz: przed wprowadzeniem zaliczania praw do usług
    dla podatku VAT, to był jeden z problemów. Osobna sprzedaż licencji
    i "pudełka" pozwalała skorzystać ze zwolnienia na licencję, sprzedaż
    łączona była powodem niezliczonych wojen i postępowań podatkowych :(

    > które mają charakter "towarowy"
    > (czyli są do dalszej odsprzedaży), nie stanowią WNiP w rozumieniu updof,

    ...z tym się wyjątkowo zgadzam :)

    > a więc trzeba je traktować
    > jako usługi niematerialne

    Moment.
    Prawo jest wartością niematerialną i NIE JEST usługą!
    Usługa jest niematerialna i ulotna, prawo jest niematerialne i nieulotne!
    (przynajmniej teoretycznie, kilka zmian ustrojów pokazało że różnie
    z tym bywa :>).

    > Kto za, kto przeciw i dlaczego :) ?

    Jestem tak za jak i przeciw, a co gorsza wiem dlaczego i tam i tam! ;>

    IMHO ministerialni urzędnicy powinni wziąć i dopisać do rozp. o KPiR
    jakiś zapis dotyczący praw, dajmy na to:
    "...do praw majątkowych nabywanych w celu DG, nie zaliczonych zgodnie
    z odrębnymi przepisami do wartości niematerialnych i prawnych,
    podatnik obowiązany jest stosować w zakresie prowadzenia KPiR
    przepisy dotyczące rzeczy".
    Albo wręcz przeciwnie - napisać że "stosować zasady dotyczące
    usług" (jak dla VAT). I jeszcze napisać, co z usługami przypisanymi
    do konkretnego przychodu ktory jeszcze nie nastąpił (IMO z ustawy
    wynika, ze nie jest on KUP danego roku i już).
    A 1. wersja miałaby poważną wadę - programy >1500 i <3500 zł trzeba
    by wpisywać do ewidencji wyposażenia (a teraz nie trzeba nigdzie :)).

    pzdr, Gotfryd