    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Siedziba, adres zamieszkania a DG
    Date: Thu, 25 Feb 2010 23:34:34 +0100

    Dnia 25-02-2010 o 22:41:46 kgs4242 <k...@g...com> napisał(a):

    > Pierwszym pomyslem bylo zalozenie DG w rodzinnej miejscowosci

    DG się nie zakłada - ją się zgłasza.
    Innymi słowy możesz prowadzić niezgłoszoną DG.

    > Zatem pomyslalem o zalozeniu dzialanosci gospodarczej w Warszawie
    > (wyprowadzcie mnie z bledu jesli to nie ma sensu :)).

    Jeśli *mieszkasz* w Warszawie, to nie masz wyjścia,
    bo działalność sie zgłasza wg miejsca zamieszkania.

    > Prosze mnie wyprowadzic z bledu jesli to co napisze ponizej jest
    > nieprawda. Prosilbym tez o jakies porady co by bylo najlepsze w moim

    Porad żadnych nie udzielam bo za doradztwo bez uprawnień jest 50k bonusa.
    Za to luźno sobie możemy podyskutować (czyli każde zdanie domyślnie
    zaczyna się od IMHO), ok?

    > Jesli dobrze rozumiem, potrzebuje na wniosku podac z 4 adresy: mojego
    > zamieszkania, zameldowania, siedziby firmy (do tego adresu musze miec
    > jakis stosunek prawny, o ile sie orientuje: np. umowa wynajmu albo
    > uzyczenia) oraz miejsca wykonywania dzialnosci.

    A na moim wniosku EDG-1 widzę adresy:
    - zamieszkania (wg tego adresu zgłasza się DG, płaci PIT)
    - zameldowania (bez żadnego znaczenia)
    - głównego miejsca wykonywania DG (istotne do VAT, jeśli masz jedno
    miejsce wykonywania)
    - przechowywania dokumentacji rachunkowej (pomińmy go)

    Odnośnie miejsca wykonywania działalności, to zgodnie ze pkt. 15 świstka
    '"Jedno okienko" Poradnik dla gmin'
    (http://www.mg.gov.pl/Przedsiebiorcy/Jedno+okienko/)
    , nie ma czegoś
    takiego jak "teren całego kraju"
    - musisz podać konkretny adres, albo wpisać tam adres zamieszkania. Kropka.

    > Miejsce wykonywania
    > dzialanosci to "cala Polska" wiec problem odpada, adres zameldowania
    > podaje zgodnie z prawda (na rodzinna miejscowosc) bo to chyba i tak
    > nie jest do niczego potrzebne.

    Zameldowanie - tak, miejsce wykonywania - napisałem wyżej.

    > Wazny jest adres zamieszkania (to chyba wyznacza US z ktorym roliczac
    > bede PIT) oraz adres siedziby firmy (VAT?).

    PIT - tak, VAT - nie ma czegoś takiego jak "adres siedziby firmy".
    Słowo "firma" to synonim słowa "nazwa" (czyli np."Alfa Jan Kowalski"),
    natomiast przedsiębiorcą jesteś Ty - i siedzisz tam gdzie mieszkasz,
    (chyba że akurat jesteś w celi ;)). Siedziba sensu stricte występuje
    tylko w przypadku osób prawnych.

    Wracając do VAT - zgodnie z art. 3 ustawy o podatku od towarów i usług,
    "Właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu
    skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności
    podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem
    ust. 2-5.", więc musisz sprawdzić jeszcze te ust. 2-5 :-)

    > I teraz - co moge tam
    > wpisac? Czy jesli wpisze adres zamieszkania zgodnie z prawda, mimo iz
    > nie mam umowy najmu to z tego tytulu beda jakies problemy (np. US
    > skojarzy ze osoba od ktorej wynajmuje nie odprowadza podatku i bedzie
    > miala z tego tytulu nieprzyjemnosci? albo ja bede jakies mial?).

    Wynajmujący dostanie pewnie po kieszeni. A jeśli wpiszesz niezgodnie
    z prawdą to albo nie stanie się nic, albo spotkasz się z prokuratorem
    jako druga skrajność. Większe szanse są chyba na "nic", ale osobiście
    bym nie kusił losu dla wątpliwych korzyści.

    > No i wazniejszy problem - co z siedziba?

    Nie ma siedziby - jest miejsce wykonywania działalności

    > Mam kilka opcji z tego co
    > wiem:
    > - umowa uzyczenia lokalu od wlasciciela mieszkania (jest to rodzina
    > mojego wspollokatora, ale nie moja) - czy cos takiego wogole wchodzi w
    > gre?

    Tak, tylko że będziesz miał do uregulowania zaległy podatek od
    nieodpłatnego świadczenia,
    oraz oczywiście takiż sam podatek do płacenia na bieżąco.

> [...]
    > przebywal wiecznie (max 1.5 roku, idzie na sprzedaz podobno) i potem
    > znowu bede mial problem, a zmiana adresow to pewnie sporo zachodu
    > - kolega zaoferowal ze moze wynajac mi pokoj ze swojego wlasnego
    > Warszawskiego mieszkania wlasnie w celu zebym mial jakis adres
    > siedziby - zaleta jest taka, ze on te mieszkanie bedzie posiadal
    > raczej dosyc dlugo, ale nie wiem tylko czy to nie jest jakies
    > podejrzane dzialanie - ksiegowa z kolei mowila mi, ze duzo osob tak
    > robi. Oczywiscie tutaj zostaje ciagle problem adresu zamieszkania...

    Dużo osób kręci, a co zrobisz Ty - to Twoja autonomiczna decyzja.
    A na księgowe uważaj - ponad 80% jest niekompetentnych
    (Pareto+doświadczenie).

    > Uff.. Troche sie rozpisalem i mozliwe ze namieszalem. Mam nadzieje ze
    > ktos jednak zrozumie moje wypociny i bedzie w stanie mi pomoc.
    > Wybaczcie glupie pytania, ale dopiero zaczynam z DG i mam sporo
    > watpliwosci :)

    A będzie jeszcze więcej ;)

    > Nie wiem tez czy nie popadam troche w jakas paranoje z przesadna
    > legalnoscia, ale nie wiem jak wygladaja pozniej kontrole :P

    To jest grupa pl.soc.*prawo*.podatki, więc jeśli chcesz
    podyskutować o nielegalu to źle trafiłeś :)

    --
    Tomek